Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

KAMYKOWA SHISIMA

W miesiącu styczniu na zajęciach przyrodniczych uczyliśmy się o Afryce. Jest to kontynent, który z jednej strony zwraca uwagę na bogactwo roślinności, zwierząt, różnorodność zwyczajów i kultur, życie zgodne z naturą, z drugiej strony na głód i szerzące sie pospolite choroby, na które w Europie nikt nie umiera, bo wystarczy się na nie zaszczepić. Pani wychowawczyni zapoznała nas z ciekawą dwuosobową grą logiczną: Shisima, pochodzącą z Kenii, od razu nam się spodobała. Plansza do gry ma kształt ośmiokąta, a na jej środku znajduje się shisima, czyli kałuża wody. Dzieci w Kenii często rysują plansze po prostu na ziemi, a jako pionki służą im kamyki, kapsle, butelki. 

W Polsce mogą to być orzechy, kasztany, żołędzie. Gra bardzo przypomina naszą grę w kółko i krzyżyk. Każdy gracz otrzymuje trzy pionki. Gracze ustawiają swoje kamyki na planszy, w trzech kątach ośmiokąta obok siebie, następnie po kolei przesuwają po jednym kamyku wzdłuż linii. Kamyki mogą przesuwać się tylko o jedno pole w dowolnym kierunku, mogą także wskakiwać do kałuży na środku. Gracz nie może swoim kamieniem przeskakiwać ponad kamień innego gracza, a także nie może stanąć na polu, które jest zajęte przez przeciwnika. Zwycięża ta osoba, która ułożyła trzy kamyki w linii prostej. Możecie tak jak dzieci w Kenii grać wszędzie! Wystarczy piasek, ziemia, czy kartka papieru, na której rysuje się plansze-jeden gracz gra szyszkami, drugi kamykami.