Doświadczenia z powietrzem
Na zajęciach z edukacji przyrodniczej przeprowadzaliśmy doświadczenia na istnienie powietrza.
Nasze obserwacje:
,,Czy powietrze istnieje?” – doświadczenie z piórkiem i strzykawką: Gdy odetkamy otwór strzykawki uchodzi z niej powietrze, gdy naciśniemy tłoczek strzykawki, uchodzi z niej powietrze, które wprawia w ruch piórko. Gdy naciśniemy tłoczek strzykawki zanurzonej w wodzie, na powierzchni wody pojawiaja się bombelki, czyli mamy wniosek , że powietrze istnieje i że w niektórych sytuacjach powietrze możemy zobaczyć
,,Czy powietrze można usłysze?”- Gdy dmuchamy w gwizdek wydobywa się dźwięk.
,,Czy powietrze waży?”- tak, powietrze ma swój ciężar.
,,Czy powietrze można ogrzać i ochłodzić?”- Z suszarki wydobywa się strumień gorącego powietrza, wiatrak chłodzi powietrze, czyli powietrze można ogrzać i ochłodzić.
,,Jakie właściwości ma ogrzane i wychlodzone powietrze?”- Powietrze w balonikach zostało nagrzane przez gorącą wodę. Powietrze powiększyło swoją objętość, balonik sie podniósł. Kiedy powietrze w baloniku zostało schłodzone przez zimna wodę, skurczyło się, balonik opadł.
Katarzyna Kamińska