Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA ORGANIZOWANIA INDYWIDUALNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA

PROCEDURA

ORGANIZOWANIA INDYWIDUALNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I INDYWIDUALNEGO

NAUCZANIA

 

w Szkole Podstawowej w Nieradzie

 

PODSTAWA PRAWNA:

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. 2004 Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
  • Rozporządzenie  Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży( Dz. U. z 2014r. poz.1157)

 

PRZYZNANIE NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO

1.         Dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, organizuje się nauczanie indywidualne.

2.         Wniosek wraz z zebraną dokumentacją rodzice/ prawni opiekunowie kierują do zespołu orzekającego w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Częstochowie.

3.         Po otrzymaniu orzeczenia rodzice/prawni opiekunowie kierują do dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie wniosek

o zorganizowanie nauczania indywidualnego (załącznik nr 1).

ORGANIZACJA NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO

4.         Indywidualne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie  organizuje dyrektor szkoły na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, w sposób zapewniający realizację potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno – pedagogicznych określonych w orzeczeniu Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Częstochowie.

5.         Analiza orzeczenia Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Częstochowie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania indywidualnego przez dyrektora szkoły w porozumieniu z  wychowawcą klasy/ oddziału przedszkolnego i rodzicami/ prawnymi opiekunami: ustalenie zakresu, miejsca i czasu prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego oraz formy i zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

6.         Ustalenie przez dyrektora przydziału  godzin z poszczególnych przedmiotów  z organem prowadzącym  i wyznaczenie nauczycieli do prowadzenia zajęć.

7.         Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego lub dwóch nauczycieli.

8.         Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin. 

9.         Tygodniowy wymiar godzin zajęć nauczania indywidualnego realizowanych bezpośrednio        z uczniem wynosi:

         dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;

         dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin.

10.       Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów klas I- III

realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów klas IV-VI co najmniej 3 dni.

11.       Tygodniowy wymiar godzin może być wyższy niż maksymalny wymiar określony bezpośrednio w przepisach rozporządzenia oraz - w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia dziecka, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia – może być  niższy niż minimalny wymiar.

12.       Dyrektor sporządza aneks do arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny                    i przedkłada go organowi prowadzącemu  wraz z wszystkimi innymi wymaganymi dokumentami.

13.       Dyrektor Szkoły powierza prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania nauczycielom zgodnie z ich kwalifikacjami. Zajęcia te są prowadzone z uczniem przez jednego lub kilku nauczycieli, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.

14.       Prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania w kl. I-III dyrektor powierza jednemu lub dwóm nauczycielom z wyjątkiem języka angielskiego i religii/ etyki.

15.       W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania  nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu lub szkole.

16.       Godziny zajęć nauczania indywidualnego są płatne tak jak każda godzina ponadwy-miarowa. W szczególnych przypadkach godziny nauczania indywidualnego wchodzą do pensum nauczyciela.

17.       Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym.

18.       Dyrektor może niezwłocznie zakończyć  organizację zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania, na wniosek rodziców na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, co umożliwi szybszy powrót do grupy rówieśniczej.

19.Organizuje się zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania odpowiednio w przedszkolu lub w szkole, dla uczniów których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, gdy w orzeczeniu wskazano taką możliwość oraz placówka dysponuje pomieszczeniem, w którym mogą odbywać się takie zajęcia.

20. Udział dzieci i młodzieży, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w różnych formach uczestniczenia w życiu przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, organizowanych poza tygodniowym wymiarem zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, np. w uroczystościach i imprezach szkolnych.

21.       W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.

22.       Zgodę na zorganizowanie  indywidualnego nauczania i liczbę realizowanych godzin w ciągu tygodnia podejmuje organ prowadzący szkołę na wniosek Dyrektora Szkoły.

23.       Wydanie przez dyrektora szkoły decyzji o nauczaniu indywidualnym i przekazanie jej rodzicom (prawnym opiekunom).

REALIZACJA NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO

24.       Spotkanie dyrektora, wychowawcy klasy/ oddziału przedszkolnego z nauczycielami realizującymi nauczanie indywidualne celem podania informacji o ilości przyznanych godzin o specyfice choroby ucznia i zobowiązania nauczycieli do dyskrecji oraz wspierania psychicznego chorego ucznia. Ustalenie planu zajęć.

25.       Kontakt dyrektora z rodzicami ucznia celem omówienia warunków realizacji nauczania indywidualnego.

26.       Zobowiązanie rodziców do informowania wychowawcy klasy o stanie zdrowia ucznia i gotowości podjęcia zajęć.

27.       Przygotowanie przez wychowawcę klasy dziennika zajęć nauczania indywidualnego.

28.       Systematyczny kontakt (osobisty lub telefoniczny) wychowawcy klasy z rodzicami ucznia, co najmniej raz na miesiąc lub częściej wg potrzeb.

29.       Comiesięczna kontrola przebiegu zajęć nauczania indywidualnego i zapisów                   w dzienniku przez dyrektora szkoły.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

30.       Dyrektor Szkoły na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nau-czania może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania.

Procedura zatwierdzona na Radzie Pedagogicznej w dniu……………….

Wchodzi w życie z dniem ………………r. Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie  ……..2014/2015.

                                                                                                                                                          /Załącznik Nr 1/

                                                                                                                                  

………………..,dnia……………..

Dyrektor

Szkoły Podstawowej

w Nieradzie

WNIOSEK

o zorganizowanie indywidualnego nauczania

..................................................................................................... rodzice ucznia klasy...............,

                                 imiona i nazwisko rodziców lub prawnych opiekunów                                                                                        klasa                                                                 

..............................................................................................   na podstawie opinii/ orzeczenia  nr ………….

                                                     imię i nazwisko ucznia                                                          

z Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Częstochowie zwracają się                   

 z wnioskiem do dyrektora o zorganizowanie nauczania indywidualnego  w roku szkolnym

………………….

                                                                                       ……………………………………

                                                                                      podpis rodziców (prawnych opiekunów)