PROCEDURA ORGANIZOWANIA INDYWIDUALNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I INDYWIDUALNEGO NAUCZANIA
PROCEDURA
ORGANIZOWANIA INDYWIDUALNEGO PRZYGOTOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I INDYWIDUALNEGO
NAUCZANIA
w Szkole Podstawowej w Nieradzie
PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. 2004 Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży( Dz. U. z 2014r. poz.1157)
PRZYZNANIE NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO
1. Dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, organizuje się nauczanie indywidualne.
2. Wniosek wraz z zebraną dokumentacją rodzice/ prawni opiekunowie kierują do zespołu orzekającego w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Częstochowie.
3. Po otrzymaniu orzeczenia rodzice/prawni opiekunowie kierują do dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie wniosek
o zorganizowanie nauczania indywidualnego (załącznik nr 1).
ORGANIZACJA NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO
4. Indywidualne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoły na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania, w sposób zapewniający realizację potrzeb edukacyjnych oraz zalecanych form pomocy psychologiczno – pedagogicznych określonych w orzeczeniu Powiatowej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Częstochowie.
5. Analiza orzeczenia Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Częstochowie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania indywidualnego przez dyrektora szkoły w porozumieniu z wychowawcą klasy/ oddziału przedszkolnego i rodzicami/ prawnymi opiekunami: ustalenie zakresu, miejsca i czasu prowadzenia zajęć nauczania indywidualnego oraz formy i zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
6. Ustalenie przez dyrektora przydziału godzin z poszczególnych przedmiotów z organem prowadzącym i wyznaczenie nauczycieli do prowadzenia zajęć.
7. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego lub dwóch nauczycieli.
8. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin.
9. Tygodniowy wymiar godzin zajęć nauczania indywidualnego realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin;
dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin.
10. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów klas I- III
realizuje się w ciągu co najmniej 2 dni, a dla uczniów klas IV-VI co najmniej 3 dni.
11. Tygodniowy wymiar godzin może być wyższy niż maksymalny wymiar określony bezpośrednio w przepisach rozporządzenia oraz - w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia dziecka, na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia – może być niższy niż minimalny wymiar.
12. Dyrektor sporządza aneks do arkusza organizacyjnego na dany rok szkolny i przedkłada go organowi prowadzącemu wraz z wszystkimi innymi wymaganymi dokumentami.
13. Dyrektor Szkoły powierza prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania nauczycielom zgodnie z ich kwalifikacjami. Zajęcia te są prowadzone z uczniem przez jednego lub kilku nauczycieli, którym dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć.
14. Prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania w kl. I-III dyrektor powierza jednemu lub dwóm nauczycielom z wyjątkiem języka angielskiego i religii/ etyki.
15. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęć indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu w innym przedszkolu lub szkole.
16. Godziny zajęć nauczania indywidualnego są płatne tak jak każda godzina ponadwy-miarowa. W szczególnych przypadkach godziny nauczania indywidualnego wchodzą do pensum nauczyciela.
17. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym.
18. Dyrektor może niezwłocznie zakończyć organizację zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania, na wniosek rodziców na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, co umożliwi szybszy powrót do grupy rówieśniczej.
19.Organizuje się zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania odpowiednio w przedszkolu lub w szkole, dla uczniów których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, gdy w orzeczeniu wskazano taką możliwość oraz placówka dysponuje pomieszczeniem, w którym mogą odbywać się takie zajęcia.
20. Udział dzieci i młodzieży, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w różnych formach uczestniczenia w życiu przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły, organizowanych poza tygodniowym wymiarem zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania, np. w uroczystościach i imprezach szkolnych.
21. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły, dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.
22. Zgodę na zorganizowanie indywidualnego nauczania i liczbę realizowanych godzin w ciągu tygodnia podejmuje organ prowadzący szkołę na wniosek Dyrektora Szkoły.
23. Wydanie przez dyrektora szkoły decyzji o nauczaniu indywidualnym i przekazanie jej rodzicom (prawnym opiekunom).
REALIZACJA NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO
24. Spotkanie dyrektora, wychowawcy klasy/ oddziału przedszkolnego z nauczycielami realizującymi nauczanie indywidualne celem podania informacji o ilości przyznanych godzin o specyfice choroby ucznia i zobowiązania nauczycieli do dyskrecji oraz wspierania psychicznego chorego ucznia. Ustalenie planu zajęć.
25. Kontakt dyrektora z rodzicami ucznia celem omówienia warunków realizacji nauczania indywidualnego.
26. Zobowiązanie rodziców do informowania wychowawcy klasy o stanie zdrowia ucznia i gotowości podjęcia zajęć.
27. Przygotowanie przez wychowawcę klasy dziennika zajęć nauczania indywidualnego.
28. Systematyczny kontakt (osobisty lub telefoniczny) wychowawcy klasy z rodzicami ucznia, co najmniej raz na miesiąc lub częściej wg potrzeb.
29. Comiesięczna kontrola przebiegu zajęć nauczania indywidualnego i zapisów w dzienniku przez dyrektora szkoły.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
30. Dyrektor Szkoły na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nau-czania może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia i warunków organizacyjnych nauczania.
Procedura zatwierdzona na Radzie Pedagogicznej w dniu……………….
Wchodzi w życie z dniem ………………r. Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie ……..2014/2015.
/Załącznik Nr 1/
………………..,dnia……………..
Dyrektor
Szkoły Podstawowej
w Nieradzie
WNIOSEK
o zorganizowanie indywidualnego nauczania
..................................................................................................... rodzice ucznia klasy...............,
imiona i nazwisko rodziców lub prawnych opiekunów klasa
.............................................................................................. na podstawie opinii/ orzeczenia nr ………….
imię i nazwisko ucznia
z Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Częstochowie zwracają się
z wnioskiem do dyrektora o zorganizowanie nauczania indywidualnego w roku szkolnym
………………….
……………………………………
podpis rodziców (prawnych opiekunów)