Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA OBSERWACJI ZAJĘĆ/ LEKCJI

PROCEDURA

OBSERWACJI ZAJĘĆ/ LEKCJI

W SZKOLE PODSTAWOWEJ

W NIERADZIE

 Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty( tekst  jedn. Dz.U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego( Dz.U. z 2009r. nr 168, poz. 1324)
  3. Procedura nadzoru pedagogicznego w Szkole Podstawowej w Nieradzie z dnia 26 października 2011r.

I  Obserwacji podlegają wszystkie rodzaje zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,  imprezy szkolne i środowiskowe oraz spotkania z rodzicami.

II Celem obserwacji jest:

- analiza rozwoju wiedzy, umiejętności i postaw uczniów,

- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli  w celu dokonywania oceny ich pracy,

-  inspirowanie i wspieranie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych,

- gromadzenie informacji w procesie ewaluacji i kontroli wybranych obszarów pracy szkoły

III W Szkole Podstawowej w Nieradzie prowadzone są obserwacje:

- diagnozująca; w przypadku diagnozy wybranych umiejętności uczniów w danym roku szkolnym. Jest to obserwacja uczniów, ich wiedzy, umiejętności i postaw, która służy aktywności( zachowań) uczniów na zajęciach/ lekcji, spowodowanych określonymi działaniami nauczyciela.

- doradczo- doskonaląca( wspomagająca); to obserwacja warsztatu pracy nauczyciela, sposobu planowania pracy, konstrukcji lekcji, wykorzystania środków dydaktycznych, indywidualizacji nauczania, motywowania uczniów do nauki, właściwego oceniania, itp. Jej celem jest diagnoza mocnych i słabych stron pracy nauczyciela i pomoc w doskonaleniu umiejętności metodycznych obserwowanego nauczyciela.

- problemowa; w przypadku prowadzenia ewaluacji w wybranym zakresie/ obszarze pracy szkoły

- oceniająca; w przypadku nauczycieli podlegających procedurze oceny pracy w danym roku szkolnym lub podlegających procedurze oceny dorobku zawodowego za okres stażu w procesie awansu zawodowego

- kontrolna; niezapowiedziana, wynikająca z niepokojących symptomów lub skarg rodziców.

IV Szczegółowe cele, tematykę i harmonogram obserwacji na dany rok szkolny ustala dyrektor szkoły i przekazuje do wiadomości nauczycielom do 15 września każdego roku szkolnego.

V Obserwację zajęć mogą prowadzić:

- dyrektor szkoły

- doradca metodyczny- na prośbę i za zgodą nauczyciela

- wizytator – w procesie ewaluacji zewnętrznej

- opiekun stażu- zgodnie z harmonogramem ustalonym z nauczycielem odbywającym staż

VI Obserwacja, oprócz kontrolnej i oceniającej, jest zapowiedziana, a jej przebieg jest uzgadniany z nauczycielem podczas rozmowy przed obserwacją.

VII W przypadku zajęć, na których prezentowane są osiągnięcia uczniów, na obserwację mogą być zapraszani nauczyciele, inni uczniowie oraz rodzice( zajęcia otwarte).

VIII Obserwację poprzedza rozmowa, która odbywa się nie później niż dwa dni przed planowaną obserwacją. Podczas tej rozmowy:

-         ustala się szczegółowe cele obserwacji

-         - nauczyciel wypełnia arkusz zawierający temat, cele i przebieg zajęć

-         - nauczyciel przekazuje osobie obserwującej dokumenty i informacje wynikające z rodzaju i celu obserwacji

IX W trakcie obserwacji nauczyciel jest zobowiązany posiadać dokumentację wynikającą z charakteru obserwowanych zajęć( dziennik lekcyjny, dziennik zajęć pozalekcyjnych, plan wynikowy, program nauczania, a dodatkowo w przypadku nauczycieli stażystów i kontraktowych scenariusz lub konspekt zajęć/ lekcji.

X W trakcie obserwacji osoba obserwująca zajęcia w żaden sposób nie ingeruje w ich przebieg. Podczas obserwacji dyrektor lub inna osoba obserwująca zajęcia zapisuje spostrzeżenia w przygotowanym arkuszu obserwacji.

XI Obserwacja zakończona jest rozmową, która odbywa się w ciągu trzech dni od dokonanej obserwacji. Rozmowa polega na omówieniu obserwowanych zajęć, a w szczególności:

-         wskazaniu mocnych stron zajęć

-         - omówieniu słabych stron zajęć

-         - sformułowaniu wspólnych wniosków

-         - ustaleniu ewentualnych działań doskonalących i terminu ich realizacji

-         - podpisaniu przez nauczyciela prowadzącego zajęcia i osobę obserwującą zajęcia arkusza obserwacji

XII Arkusz obserwacji stanowi wzór, który jest corocznie wprowadzany do użycia w terminie do 30 września danego roku szkolnego.

XIII Dokumentacja obserwacji ma charakter służbowy i jest przechowywana przez dyrektora w dokumentacji szkoły. Nauczyciel ma prawo wglądu w dokumentację dotyczącą jego zajęć.

XIV W sprawach nieuregulowanych powyższą procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor szkoły.

XV Procedura obowiązuje od 01.09.2011r.  Wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie 13/2011/2012 z dnia 26.10.2011r.