Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW

PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW

w Szkole Podstawowej w Nieradzie

 

 

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r.  Nr 5, poz. 46).

 

 

Rozdział I

Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków

 

  1. W  Szkole Podstawowej w Nieradzie wnoszone skargi i wnioski przyjmowane są przez:

1)      dyrektora szkoły codziennie w godzinach pracy;

2)      wychowawców klas i oddziałów przedszkolnych w terminach wywiadówek, konsultacji indywidualnych oraz zebrań, tzw. „ pierwszych poniedziałków miesiąca”

3)      sekretariat szkoły codziennie w godzinach: 8.00- 15.00

  1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone:

1)      pisemnie,

2)      faksem,

3)      pocztą elektroniczną,

4)      ustnie do protokołu.

  1. Wzór protokołu, o którym mowa w pkt. 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
  2. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
  3. Do rejestru nie wpisuje się skarg i wniosków, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
  4. Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:

1)      liczba porządkowa,

2)      data wpływu skargi/wniosku,

3)      data rejestrowania skargi/wniosku,

4)      adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,

5)      informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,

6)      termin załatwienia skargi/wniosku,

7)      imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,

8)      data załatwienia,

9)      krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.

  1. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.

 

 

Rozdział II

Kwalifikowanie skarg i wniosków

  1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor szkoły.
  2. Każda sprawa zakwalifikowana jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
  3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
  4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować,              a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając          o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
  5. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
  6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
  7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać           w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

 

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg i wniosków

  1. Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
  1. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:

1)     oryginał skargi/wniosku,

2)      notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku                  i wynikach postępowania wyjaśniającego,

3)      materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,

4)      odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,

5)      inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.

  1. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

1)      oznaczenie organu, od którego pochodzi,

2)      wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,

3)      faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,

4)      imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

  1. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w kancelarii szkoły.
  1. Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.

 

 

 

Rozdział IV

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

  1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
  1. Skargę/wniosek rozpatruje się:

1)      do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,

2)      do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana.

  1. Do siedmiu dni należy:

1)      przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub wrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,

2)      przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,

3)      przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,

4)      przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,

5)      zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji

dotyczących skargi/wniosku,

6)      udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

Procedura przedstawiona Radzie Pedagogicznej na posiedzeniu w dniu 23 listopada 2011r. Wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2011r. Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie  18/2011/2012 z dnia 23.11.201r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

 

 

Protokół przyjęcia skargi ustnej

Nierada, dnia ..............................................

Sygnatura dokumentu:

 

Przyjęcie ustnej skargi/wniosku do protokołu

1. Imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę / wniosek

......................................................................................................................................................

2. Adres, telefon kontaktowy

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

3. Imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby przyjmującej skargę/wniosek

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Treść skargi/wniosku:

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

   Podpis osoby składającej                                                     Podpis osoby przyjmującej

         skargę/wniosek                                                                          skargę /wniosek

   ........................................                                                  ................................................

Załącznik nr 2

 

 

Protokół rejestracji skargi/ wniosku

Nierada, dnia ...................................

Sygnatura dokumentu:

 

Protokół rejestracji skargi/ wniosku

1. Data przyjęcia (wpływu) skargi/wniosku .......................................................................................

2. Dane osoby składającej skargę/wniosek

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

3. Dane osoby przyjmującej skargę/wniosek

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Forma skargi/wniosku

......................................................................................................................................................

4. Temat (streszczenie) skargi/wniosku

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

………………………………………………………………………………………………….

.

Podpis osoby rejestrującej skargę

                                                              …………………………………………………