PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW
w Szkole Podstawowej w Nieradzie
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 98, poz. 1071).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r. Nr 5, poz. 46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
- W Szkole Podstawowej w Nieradzie wnoszone skargi i wnioski przyjmowane są przez:
1) dyrektora szkoły codziennie w godzinach pracy;
2) wychowawców klas i oddziałów przedszkolnych w terminach wywiadówek, konsultacji indywidualnych oraz zebrań, tzw. „ pierwszych poniedziałków miesiąca”
3) sekretariat szkoły codziennie w godzinach: 8.00- 15.00
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
1) pisemnie,
2) faksem,
3) pocztą elektroniczną,
4) ustnie do protokołu.
- Wzór protokołu, o którym mowa w pkt. 2 stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
- Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
- Do rejestru nie wpisuje się skarg i wniosków, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
- Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
1) liczba porządkowa,
2) data wpływu skargi/wniosku,
3) data rejestrowania skargi/wniosku,
4) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,
5) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
6) termin załatwienia skargi/wniosku,
7) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
8) data załatwienia,
9) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
- Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor szkoły.
- Każda sprawa zakwalifikowana jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
- Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
- Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
- Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
- Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
1) oryginał skargi/wniosku,
2) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
3) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
4) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
5) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
- Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
1) oznaczenie organu, od którego pochodzi,
2) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
3) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
4) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
- Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w kancelarii szkoły.
- Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
- Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
- Skargę/wniosek rozpatruje się:
1) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
2) do dwóch miesięcy, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana.
- Do siedmiu dni należy:
1) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub wrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
2) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,
3) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,
4) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
5) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji
dotyczących skargi/wniosku,
6) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Procedura przedstawiona Radzie Pedagogicznej na posiedzeniu w dniu 23 listopada 2011r. Wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2011r. Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie 18/2011/2012 z dnia 23.11.201r.
Załącznik nr 1
Protokół przyjęcia skargi ustnej
Nierada, dnia ..............................................
Sygnatura dokumentu:
Przyjęcie ustnej skargi/wniosku do protokołu
1. Imię i nazwisko osoby wnoszącej skargę / wniosek
......................................................................................................................................................
2. Adres, telefon kontaktowy
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
3. Imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby przyjmującej skargę/wniosek
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Treść skargi/wniosku:
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Podpis osoby składającej Podpis osoby przyjmującej
skargę/wniosek skargę /wniosek
........................................ ................................................
Załącznik nr 2
Protokół rejestracji skargi/ wniosku
Nierada, dnia ...................................
Sygnatura dokumentu:
Protokół rejestracji skargi/ wniosku
1. Data przyjęcia (wpływu) skargi/wniosku .......................................................................................
2. Dane osoby składającej skargę/wniosek
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
3. Dane osoby przyjmującej skargę/wniosek
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Forma skargi/wniosku
......................................................................................................................................................
4. Temat (streszczenie) skargi/wniosku
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………….
.
Podpis osoby rejestrującej skargę
…………………………………………………