Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU UCZNIA

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU UCZNIA

w Szkole Podstawowej w Nieradzie

 

 

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa               i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r.       Nr 6, poz. 69 z późniejszymi zmianami).

I.                   Definicja

Wypadek ucznia to nagłe zdarzenie powodujące uraz, które zostało wywołane przyczyną zewnętrzną i  nastąpiło w czasie pozostawania ucznia pod opieką szkoły, tj. na terenie szkoły lub poza jej terenem (wycieczki, wyjazdy, zawody sportowe, wyjścia pod opieką nauczycieli).

I.                   Cele i zakres procedury

Celem niniejszej procedury jest zapewnienie profesjonalnych działań pracowników Szkoły Podstawowej w Nieradzie gwarantujących poszkodowanemu uczniowi należytą opiekę i niezbędną pomoc.

Procedura obejmuje i reguluje działania pracowników szkoły w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia.

II.                Osoby odpowiedzialne

  1. W czasie zajęć edukacyjnych pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie ucznia ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia bez względu na to, czy są one zajęciami planowymi, czy też nauczyciel zastępuje nieobecnego w tym czasie innego nauczyciela prowadzącego dane zajęcia.
  2. Przed rozpoczęciem zajęć prowadzący ma obowiązek sprawdzić, czy sprzęt sportowy, urządzenia techniczne, pomoce naukowe oraz inne narzędzia wykorzystywane w czasie zajęć, a także pomieszczenie lekcyjne nie stwarzają zagrożenia bezpieczeństwa dla ucznia. Jeżeli stan techniczny budzi zastrzeżenia nauczyciel lub inna osoba prowadząca zajęcia nie ma prawa z nich korzystać w pracy z uczniem. O zaistniałym zagrożeniu prowadzący natychmiast powiadamia dyrektora szkoły lub jego zastępcę.
  3. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów są: dyrektor, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni.

 

V. Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku lekkiego, nie wymagającego interwencji  lekarza (powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia, itp.):

  1. Po stwierdzeniu zdarzenia należy ucznia odprowadzić do gabinetu pielęgniarki szkolnej celem udzielenia pierwszej pomocy. Ucznia, który uległ wypadkowi o charakterze lekkim odprowadzić może inny uczeń lub pracownik obsługi szkolnej (sprzątaczka, konserwator, itp.).
  2. Jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą – prosi o nadzór nad swoimi uczniami wychowawcę świetlicy lub nauczyciela uczącego w najbliższej sali.
  3. W razie nieobecności pielęgniarki ucznia należy odprowadzić do sekretariatu szkoły, gdzie pomocy udziela osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły do wykonywania czynności w zakresie udzielania pierwszej pomocy lub osoba mająca przeszkolenie w tym zakresie.
  4. O zdarzeniu i jego przyczynach nauczyciel informuje dyrektora szkoły.
  5. O wypadku dyrektor szkoły lub nauczyciel pod opieką którego przebywał uczeń w chwili wypadku, powiadamia rodziców poszkodowanego ucznia. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w dzienniku zajęć podając datę i godzinę powiadomienia matki/ojca ucznia o wypadku.
  6. Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń – np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi, nauczyciel lub dyrektor powiadamiając rodzica o zdarzeniu ustala z nim:

a)      potrzebę wezwania pogotowia,

b)      potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica,

c)      godzinę odbioru dziecka ze szkoły w dniu zdarzenia

  1. Jeżeli przyczyną zdarzenia była wadliwość lub niesprawność użytych narzędzi nauczyciel natychmiast wycofuje je z użytkowania.
  2. Osoba udzielająca pierwszej pomocy ma obowiązek upewnić się, czy uczeń nie jest chory na hemofilię lub cukrzycę, bądź inną chorobę mogącą w połączeniu z urazem stanowić niebezpieczeństwo dla zdrowia lub życia
  3. Zdarzenia powyższe nie wymaga wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.

VI.  Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku wymagającego interwencji lekarza:

  1. Po stwierdzeniu, że wypadek któremu uległ uczeń wymaga specjalistycznej pomocy należy doprowadzić go do gabinetu pielęgniarki  szkolnej lub wezwać ją na miejsca zdarzenia.
  2. W razie nieobecności higienistki szkolnej należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe oraz powiadomić o zdarzeniu dyrektora szkoły.
  3. Do czasu przybycie pielęgniarki szkolnej lub pogotowia ratunkowego osoby przeszkolone w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie ucznia.
  4. Dyrektor szkoły powiadamia o wypadku rodziców (opiekunów prawnych) ucznia, organ prowadzący szkołę oraz inspektora bhp.
  5. Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor szkoły powołuje komisję badającą przyczyny jego powstania. Z prac komisji spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
  6. Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski komisji są omawiane na posiedzeniu rady pedagogicznej.

VII. Postępowanie w sytuacji zaistnienia wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała lub ze skutkiem śmiertelnym:

  1. W sytuacji, kiedy nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe, a do czasu jego przybycia osoby przeszkolone w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie ucznia.
  2. Jeżeli w wyniku wypadku nastąpił zgon osoby poszkodowanej nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne zabezpiecza miejsce zdarzenia i natychmiast wzywa na jego miejsce dyrektora szkoły.
  3. Dyrektor szkoły informuje o zdarzeniu Policję, Państwową Inspekcję Pracy, rodziców (opiekunów prawnych) oraz organ prowadzący szkołę.
  4. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor Szkoły zawiadamia niezwłocznie prokuratora i właściwego Kuratora Oświaty.
  5. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor Szkoły zawiadamia niezwłocznie Państwowego Powiatowego  Inspektora Sanitarnego w Częstochowie.
  6. Do czasu przybycia policji teren wypadku pozostaje zabezpieczony tak, by było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn zdarzenia.
  7. Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor szkoły powołuje komisję badającą przyczyny jego powstania. Z prac komisji spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
  8. Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski komisji są omawiane na posiedzeniu rady pedagogicznej.
  9. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
  10. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
  11. Dyrektor Szkoły powołuje członków zespołu powypadkowego:

a)      w skład zespołu wchodzi współpracujący ze szkołą Inspektor BHP z Urzędu Gminy w Poczesnej, osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły do wykonywania czynności w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz przedstawiciel szkolnej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,

b)      jeżeli w składzie zespołu nie może uczestniczyć pracownik służby bhp z organu prowadzącego, w skład zespołu wchodzi dyrektor szkoły oraz osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły do wykonywania czynności w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz przedstawiciel szkolnej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,

c)      w składzie zespołu może uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego, oraz kuratora oświaty,

d)     przewodniczącym zespołu jest pracownik służby bhp, a jeżeli nie ma go             w składzie zespołu – przewodniczącego zespołu spośród pracowników szkoły wyznacza dyrektor,

e)      zespół przeprowadza postępowanie powypadkowe i sporządza dokumentację powypadkową;

-          przesłuchuje poszkodowanego ucznia (w obecności rodzica lub wychowawcy/pedagoga/psychologa szkolnego) sporządza protokół przesłuchania

-          przesłuchuje świadków wypadku i sporządza protokoły przesłuchania; jeżeli świadkami są uczniowie – przesłuchanie odbywa się w obecności wychowawcy lub pedagoga/psychologa szkolnego, a protokół przesłuchania odczytuje się w obecności ucznia – świadka i jego rodziców

-          sporządza szkic lub fotografię miejsca wypadku

-          uzyskuje pisemne oświadczenie nauczyciela, pod opieką którego uczeń przebywał w czasie, gdy zdarzył się wypadek

-          uzyskuje opinię lekarską z opisem doznanych obrażeń i określeniem rodzaju wypadku

-           sporządza protokół powypadkowy wg wzoru stanowiącego do procedury

-          protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz dyrektor szkoły

f)       w sprawach spornych rozstrzygające jest stanowisko przewodniczącego zespołu; członek zespołu, który nie zgadza się ze stanowiskiem przewodniczącego, może złożyć zdanie odrębne, które odnotowuje się             w protokole powypadkowym,

g)      przewodniczący zespołu poucza osoby reprezentujące poszkodowanego             o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego,

h)      z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców (opiekunów prawnych) poszkodowanego ucznia, którzy potwierdzają ten fakt podpisem                      w protokole

-          protokół doręcza się rodzicom (opiekunom prawnym) poszkodowanego ucznia, którzy potwierdzają to podpisem                     w protokole,

-          organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty protokół powypadkowy doręcza się na ich wniosek,

-          jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w szkole,

-          w ciągu 7 dni od dnia doręczenia protokołu powypadkowego osoby, którym doręczono protokół, mogą złożyć zastrzeżenia do ustaleń protokołu (są o tym informowani przy odbieraniu protokołu),

-          zastrzeżenia składa się ustnie do protokołu powypadkowego lub na piśmie przewodniczącemu zespołu,

-          zastrzeżenia mogą dotyczyć w szczególności:

  • niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych dla ustalenia stanu faktycznego,
  • sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym,

-          zastrzeżenia rozpatruje organ prowadzący,

-          po rozpatrzeniu zastrzeżeń organ prowadzący szkołę może:

  • zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych
  • powołać nowy zespół celem ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego
  1. Dyrektor szkoły prowadzi rejestr wypadków wg wzoru określonego                              w rozporządzeniu MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa                         i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
  2. Dyrektor Szkoły omawia z pracownikami szkoły okoliczności i przyczyny wypadków oraz ustala środki niezbędne do zapobieżenia im.

Procedura przyjęta do realizacji przez Radę Pedagogiczną w dniu 23.11.2011r..

wchodzi w życie od 1 września 2011r. Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie  17/2011/2012.

Zał. nr 1 do Procedury postępowania

                                                                          w sytuacji zaistnienia wypadku ucznia

Szkoły Podstawowej w Nieradzie

 

 

OGÓLNE ZASADY POSTĘPOWANIA PRZY UDZIELANIU PIERWSZEJ POMOCY

POSZKODOWANYM W WYPADKACH

 

 

  1. Należy pamiętać, że udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym                     w wypadkach jest prawnym obowiązkiem każdego (art. 162 Kodeksu Karnego).
  1. Zachować spokój, nie wpadać w panikę, rozpoznać stan poszkodowanego.
  1. Usunąć poszkodowanego z rejonu zagrożenia.
  1. Jeśli stwierdzisz, że sam nie potrafisz udzielić pierwszej pomocy, zorganizuj ją zawiadamiając placówkę służby zdrowia lub kogoś z otoczenia, kto potrafi jej udzielić.
  1. Poszkodowanemu zapewnić spokój, odsunąć z otoczenia zbędne osoby, w każdej sytuacji zapewnić poszkodowanemu ciepłe okrycie.
  1. Nie lekceważyć nawet drobnych skaleczeń, każde skaleczenie należy prawidłowo zaopatrzyć.
  1. W przypadkach porażenia prądem, braku oddechu, braku pracy serca, krwotoku, zatrucia i innych poważnych urazów – bezwzględnie wezwać lekarza (pogotowie ratunkowe).
  1. Do chwili przybycia lekarza nie przerywać rozpoczętego sztucznego oddychania.
  1. Poszkodowanego z krwotokiem wolno tylko przenosić lub przewozić.
  1. Poszkodowanemu z utratą świadomości nie wolno podawać leków w postaci płynnej ani stałej (tabletki).
  1. W przypadku podejrzeń uszkodzenia kręgosłupa, nie wolno bez koniecznej przyczyny zmieniać pozycji poszkodowanego.
  1. Nie pozostawiać poszkodowanego bez opieki.