Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

Procedura prowadzenia obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej

Procedura prowadzenia obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej w oddziałach przedszkolnych Szkoły Podstawowej w Nieradzie

I. Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,

poz. 2572, z późn. zm.).

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego                        w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie

dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego

i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników

(Dz. U. Nr 89, poz. 730).

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie

świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2010 r.

Nr 97, poz. 624).

II. Cel procedury:

1.Prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.

2.Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna).

3.Zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:

  • rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej;
  • nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania              i korygowania rozwoju dziecka;
  • w dokonaniu pogłębionej diagnozy w odniesieniu do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

III. Zakres procedury:

  1. Obserwacją pedagogiczną obejmuje się wszystkie dzieci  we wszystkich sferach rozwoju.
  2. Diagnozą  przedszkolną obejmuje dzieci 5,6 – letnie.

 

IV. Definicja przedmiotu procedury:

  • Obserwacja - polega na świadomym, planowym i celowym spostrzeganiu, rejestrowaniu              i gromadzeniu danych o zachowaniach człowieka, sytuacjach   i zdarzeniach.
  • Diagnoza przedszkolna rozumiana jest jako rozpoznanie gotowości dziecka

            podjęcia nauki w szkole. Oznacza to rozpoznanie poziomu rozwoju intelektualnego,

           fizyczno-ruchowego, emocjonalno-społecznego dziecka i na tej podstawie określenie,

           czy ono sprosta obowiązkom szkolnym.

 

V.  Obserwacja pedagogiczna dzieci 3,4 – letnich:

 

1.Obserwację  pedagogiczną prowadzą nauczyciele pracujący z grupą dzieci 3,4 – letnich.

2. Dokumentację obserwacji prowadzi się z wykorzystaniem Zeszytu  Obserwacji  oraz arkuszy obserwacji „Ocena psychoruchowego rozwoju dziecka w wieku 3 lat i „Ocena psychoruchowego rozwoju dziecka w wieku 4 lat”.

3.Obserwację prowadzi się z zachowaniem następujących terminów:

 - obserwacja wstępna prowadzona jest do końca października, a analiza wyników do 15 listopada, 

- obserwacja końcowa prowadzona jest do końca kwietnia, a analiza wyników do 10 maja.

4. Nauczyciel zapoznaje rodziców z wynikami obserwacji:

 - zapoznanie następuje w terminie zbliżonym do zakończenia czynności związanych                        z obserwacją – ogólne podsumowanie następuje na zebraniu oddziałowym a szczegółowe zapoznanie w rozmowach indywidualnych, co rodzic potwierdza podpisem na ogólnej liście - rodzic otrzymuje informację ustną i zapoznaje się z danymi zamieszczonymi na arkuszu obserwacji,

-  informację przekazuje się dwukrotnie – w listopadzie i  w maju.

 

VI. Diagnoza przedszkolna:

1.Celem diagnozy przedszkolnej jest:

- gromadzenie informacji o dziecku,

- rozpoznanie rozwoju intelektualnego, fizyczno-ruchowego, emocjonalno-społecznego

dziecka,

- określenie, czy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole i do pełnienia roli ucznia,

- określenie, czy dziecko jest przygotowane do nauki pisania, czytania, liczenia,

- ukierunkowanie działań pedagogicznych nauczyciela na wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka i wspieranie jego rozwoju,

- poinformowanie rodziców o stanie gotowości ich dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole,

- udzielanie pomocy rodzicom w podejmowaniu działań wspierających rozwój

ich dziecka,

-pomoc specjalistom poradni psychologiczno-pedagogicznych w dokonywaniu

pogłębionej diagnozy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  1. Podstawowe metody i techniki diagnozowania;
  • obserwacja w grupie,
  • zeszyt obserwacji,
  • techniki eksperymentalne polegają na prowokowaniu (wywoływaniu) interesujących nas zachowań, czynności i umiejętności oraz na rejestrowaniu poziomu ich wykonania,
  • analiza wytworów działalności dziecka,
  • kierowana rozmowa z rodzicami, ankieta dla rodziców.
  1. Przeprowadzając diagnozę przedszkolną należy pamiętać o tym, by:

- kierować się zasadą stopniowania trudności, przypominającą o tym, by przechodzić

  • od łatwiejszego do trudniejszego, od bliższego do dalszego, od znanego

do nieznanego,

- wykorzystywać do jej dokonania takie zabawki, akcesoria, przedmioty i przybory,

        które są bliskie dziecku i które lubi wykorzystywać w różnych sytuacjach

przedszkolnego życia,

- stworzyć w przedszkolu przyjemną i serdeczną atmosferę, by dziecko czuło się dobrze, pewnie i bezpiecznie, przygotować dla dzieci ciekawe zajęcia, motywując je tym samym do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.

- formułować krótkie, konkretne, jasne polecenia, by dziecko je zrozumiało wykonało,

- konstruować zadania dla dzieci w formie zabawowej, aby przedszkolaki nie odczuwały lęku w trakcie ich wykonywania i dobrze się bawiły.

  1. Diagnozę przedszkolną przeprowadzają nauczyciele pracujący z dziecmi 5,6 – letnimi się wykorzystując: Skalę Gotowości Edukacyjnej (SG 5) .
  2. Terminy przeprowadzania diagnozy przedszkolnej:
  • diagnoza wstępna – do 15 listopada, a analiza wyników do 30 listopada,
  • diagnoza etapowa – do końca stycznia
  • diagnoza końcowa – do 20 kwietnia, a analiza wyników do końca kwietnia.
  1. Dokumentacja dotycząca diagnozy obejmuje:

- zbiorcze wyniki diagnozy,

- arkusz SG5 z analizą i wytwory pracy dziecka,

- Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.

  1. Nauczyciel zapoznaje rodziców z wynikami przeprowadzonej diagnozy:

- po zakończeniu diagnozy wstępnej - rozmowa podczas indywidualnego spotkania, której celem jest zapoznanie z mocnymi i słabymi stronami dziecka oraz udzielenie wskazówek do pracy,

- po diagnozie etapowej – indywidualna rozmowa z rodzicami w celu  porównania                            z diagnozą wstępną i określenia efektów pracy oraz dalszych kierunków działań,

- po zakończeniu diagnozy końcowej - rozmowa podczas indywidualnego spotkania, której celem jest zapoznanie z danymi zawartymi w Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole; rodzice potwierdzają zapoznanie się z wynikami diagnozy podpisem na Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (jeden egzemplarz Informacji otrzymuje rodzic, drugi pozostaje w dokumentacji szkoły).

  1.  Dokumentację obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej wychowawcy oddziałów przedszkolnych przekazują dyrektorowi szkoły na zakończenie  roku szkolnego.
  2. Zmian w obowiązującej procedurze dokonuje dyrektor szkoły w sytuacji tego wymagającej, na wniosek Rady Pedagogicznej oraz w sytuacji zmian aktów prawnych.