Procedura prowadzenia obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej
Procedura prowadzenia obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej w oddziałach przedszkolnych Szkoły Podstawowej w Nieradzie
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie
dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego
i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników
(Dz. U. Nr 89, poz. 730).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie
świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2010 r.
Nr 97, poz. 624).
II. Cel procedury:
1.Prowadzenie obserwacji pedagogicznej mającej na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
2.Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnoza przedszkolna).
3.Zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
- rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej;
- nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka;
- w dokonaniu pogłębionej diagnozy w odniesieniu do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
III. Zakres procedury:
- Obserwacją pedagogiczną obejmuje się wszystkie dzieci we wszystkich sferach rozwoju.
- Diagnozą przedszkolną obejmuje dzieci 5,6 – letnie.
IV. Definicja przedmiotu procedury:
- Obserwacja - polega na świadomym, planowym i celowym spostrzeganiu, rejestrowaniu i gromadzeniu danych o zachowaniach człowieka, sytuacjach i zdarzeniach.
- Diagnoza przedszkolna rozumiana jest jako rozpoznanie gotowości dziecka
podjęcia nauki w szkole. Oznacza to rozpoznanie poziomu rozwoju intelektualnego,
fizyczno-ruchowego, emocjonalno-społecznego dziecka i na tej podstawie określenie,
czy ono sprosta obowiązkom szkolnym.
V. Obserwacja pedagogiczna dzieci 3,4 – letnich:
1.Obserwację pedagogiczną prowadzą nauczyciele pracujący z grupą dzieci 3,4 – letnich.
2. Dokumentację obserwacji prowadzi się z wykorzystaniem Zeszytu Obserwacji oraz arkuszy obserwacji „Ocena psychoruchowego rozwoju dziecka w wieku 3 lat i „Ocena psychoruchowego rozwoju dziecka w wieku 4 lat”.
3.Obserwację prowadzi się z zachowaniem następujących terminów:
- obserwacja wstępna prowadzona jest do końca października, a analiza wyników do 15 listopada,
- obserwacja końcowa prowadzona jest do końca kwietnia, a analiza wyników do 10 maja.
4. Nauczyciel zapoznaje rodziców z wynikami obserwacji:
- zapoznanie następuje w terminie zbliżonym do zakończenia czynności związanych z obserwacją – ogólne podsumowanie następuje na zebraniu oddziałowym a szczegółowe zapoznanie w rozmowach indywidualnych, co rodzic potwierdza podpisem na ogólnej liście - rodzic otrzymuje informację ustną i zapoznaje się z danymi zamieszczonymi na arkuszu obserwacji,
- informację przekazuje się dwukrotnie – w listopadzie i w maju.
VI. Diagnoza przedszkolna:
1.Celem diagnozy przedszkolnej jest:
- gromadzenie informacji o dziecku,
- rozpoznanie rozwoju intelektualnego, fizyczno-ruchowego, emocjonalno-społecznego
dziecka,
- określenie, czy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole i do pełnienia roli ucznia,
- określenie, czy dziecko jest przygotowane do nauki pisania, czytania, liczenia,
- ukierunkowanie działań pedagogicznych nauczyciela na wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka i wspieranie jego rozwoju,
- poinformowanie rodziców o stanie gotowości ich dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole,
- udzielanie pomocy rodzicom w podejmowaniu działań wspierających rozwój
ich dziecka,
-pomoc specjalistom poradni psychologiczno-pedagogicznych w dokonywaniu
pogłębionej diagnozy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Podstawowe metody i techniki diagnozowania;
- obserwacja w grupie,
- zeszyt obserwacji,
- techniki eksperymentalne polegają na prowokowaniu (wywoływaniu) interesujących nas zachowań, czynności i umiejętności oraz na rejestrowaniu poziomu ich wykonania,
- analiza wytworów działalności dziecka,
- kierowana rozmowa z rodzicami, ankieta dla rodziców.
- Przeprowadzając diagnozę przedszkolną należy pamiętać o tym, by:
- kierować się zasadą stopniowania trudności, przypominającą o tym, by przechodzić
- od łatwiejszego do trudniejszego, od bliższego do dalszego, od znanego
do nieznanego,
- wykorzystywać do jej dokonania takie zabawki, akcesoria, przedmioty i przybory,
które są bliskie dziecku i które lubi wykorzystywać w różnych sytuacjach
przedszkolnego życia,
- stworzyć w przedszkolu przyjemną i serdeczną atmosferę, by dziecko czuło się dobrze, pewnie i bezpiecznie, przygotować dla dzieci ciekawe zajęcia, motywując je tym samym do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
- formułować krótkie, konkretne, jasne polecenia, by dziecko je zrozumiało wykonało,
- konstruować zadania dla dzieci w formie zabawowej, aby przedszkolaki nie odczuwały lęku w trakcie ich wykonywania i dobrze się bawiły.
- Diagnozę przedszkolną przeprowadzają nauczyciele pracujący z dziecmi 5,6 – letnimi się wykorzystując: Skalę Gotowości Edukacyjnej (SG 5) .
- Terminy przeprowadzania diagnozy przedszkolnej:
- diagnoza wstępna – do 15 listopada, a analiza wyników do 30 listopada,
- diagnoza etapowa – do końca stycznia
- diagnoza końcowa – do 20 kwietnia, a analiza wyników do końca kwietnia.
- Dokumentacja dotycząca diagnozy obejmuje:
- zbiorcze wyniki diagnozy,
- arkusz SG5 z analizą i wytwory pracy dziecka,
- Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Nauczyciel zapoznaje rodziców z wynikami przeprowadzonej diagnozy:
- po zakończeniu diagnozy wstępnej - rozmowa podczas indywidualnego spotkania, której celem jest zapoznanie z mocnymi i słabymi stronami dziecka oraz udzielenie wskazówek do pracy,
- po diagnozie etapowej – indywidualna rozmowa z rodzicami w celu porównania z diagnozą wstępną i określenia efektów pracy oraz dalszych kierunków działań,
- po zakończeniu diagnozy końcowej - rozmowa podczas indywidualnego spotkania, której celem jest zapoznanie z danymi zawartymi w Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole; rodzice potwierdzają zapoznanie się z wynikami diagnozy podpisem na Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (jeden egzemplarz Informacji otrzymuje rodzic, drugi pozostaje w dokumentacji szkoły).
- Dokumentację obserwacji pedagogicznej i diagnozy przedszkolnej wychowawcy oddziałów przedszkolnych przekazują dyrektorowi szkoły na zakończenie roku szkolnego.
- Zmian w obowiązującej procedurze dokonuje dyrektor szkoły w sytuacji tego wymagającej, na wniosek Rady Pedagogicznej oraz w sytuacji zmian aktów prawnych.