Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH

POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA

PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH

W SZKOLE PODSTAWOWEJ

W NIERADZIE

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych( tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz. 926 z późn. zm.)

§ 1

  1. Polityka bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w Szkole Podstawowej w Nieradzie, zwana dalej „ Polityką Bezpieczeństwa”, określa podstawowe zasady dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa w zakresie danych osobowych przetwarzanych w zbiorach danych:

- tradycyjnych, tj. : kartotekach, księgach, aktach osobowych, skorowidzach, wykazach, rejestrach i zbiorach ewidencyjnych,

- w systemach informatycznych.

2. Ilekroć w Polityce Bezpieczeństwa jest mowa o:

- ustawie- rozumie się przez to ustawę z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych( tekst jedn. Dz. U. z 2002r. nr 101, poz. 926 z późn. zm.)

- administrator bezpieczeństwa informatycznego(ABI)- rozumie się Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie.

- lokalny administrator danych osobowych- rozumie się pracowników administracyjnych szkoły( sekretarka), wychowawców klas i oddziałów przedszkolnych, wychowawcę świetlicy, bibliotekarza i nauczycieli przedmiotów.

- administrator sieci- rozumie się osobę odpowiedzialną za sprawność, konserwację oraz wdrażanie technicznych zabezpieczeń systemów informatycznych, służących do przetwarzania danych osobowych.

- nośniki danych osobowych- dyskietki, płyty CD, pamięć flash, dydki twarde, taśmy magnetyczne lub inne urządzenia oraz materiały służące do przechowywania plików z danymi.

- osoba upoważniona( użytkownik)- osoba posiadająca upoważnienie wydane przez dyrektora szkoły

- dane osobowe- w rozumieniu ustawy za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej,

-  przetwarzanie danych- rozumie się przez to jakiekolwiek operacje wykonywane dna danych osobowych, tj. : zbieranie, utrwalanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie   i usuwania, a zwłaszcza te, które wykonuje się w systemach informatycznych,

- zbiór danych- to każdy zbiór posiadający strukturę zestawu danych osobowych, dostępnych według określonych kryteriów,

- system informatyczny- zespół współpracujących ze sobą urządzeń, programów, procedur przetwarzania informacji i narzędzi programowych zastosowanych w celu przetwarzania danych,

- identyfikator użytkownika( login)- to ciąg znaków literowych, cyfrowych lub innych, jednoznacznie identyfikujących osobę upoważnioną do przetwarzania danych osobowych w systemie informatycznym,

- hasło- ciąg znaków  literowych, cyfrowych lub innych, przypisany do  identyfikatora użytkownika, znany jedynie osobie uprawnionej  do pracy  w systemie informatycznym,

- uwierzytelnianie- rozumie się przez to działanie, którego celem jest weryfikacja deklarowanej tożsamości podmiotu,

- poufności danych- rozumie się przez to właściwość zapewniającą, że dane nie są udostępniane nieupoważnionym podmiotom.

3. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nieradzie realizując Politykę Bezpieczeństwa dokłada szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą, a w szczególności zapewnia, aby dane te były;

- przetwarzane zgodnie z prawem

- zbierane dla konkretnych, zgodnych z prawem celów i niepoddawane przetwarzaniu niezgodnemu z tymi celami,

- merytorycznie poprawne i adekwatne w stosunku do celów, w jakich są przetwarzane,

- przechowywane w postaci umożliwiającej identyfikacje osób, których dotyczą.

4. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nieradzie dąży do systematycznego unowocześniania stosowanych na terenie szkoły informatycznych, technicznych i organizacyjnych środków ochrony tych danych w celu zabezpieczenia danych osobowych przed ich udostępnianiem osobom nieupoważnionym, przetwarzaniem z naruszeniem przepisów o ochronie danych osobowych, nieautoryzowana zmiana, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

§ 2

Wykaz zbiorów danych osobowych w Szkole Podstawowej w Nieradzie

  1. Dane osobowe gromadzone są w zbiorach:

I – Ewidencja osób zatrudnionych przy przetwarzaniu danych osobowych

II- Akta osobowe pracowników

III- Dokumentacja dotycząca polityki kadrowej

IV- Ewidencja zasobów szkoły- SIO

V- Księga uczniów

VI- Księga ewidencji

VII- Arkusze ocen

VIII- Dzienniki zajęć obowiązkowych i dodatkowych

IX- Arkusz organizacji szkoły

X- Protokoły Rady Pedagogicznej

XI- Rejestr uchwał Rady Pedagogicznej

XII- Teczki awansu zawodowego nauczycieli

XIII- Pomoc społeczna( stypendia, wyprawki, dofinansowania z GOPS w Poczesnej)

XIV- Orzeczenia i opinie PPPP w Częstochowie

XV- Podania o przyjęcie do szkoły i karty zgłoszenia do oddziału przedszkolnego

XVI- Skierowania na badania okresowe i specjalistyczne

XVII- Ewidencja zwolnień lekarskich

XVIII- Ewidencja urlopów, karty czasu pracy

XIX- Kartoteki wydanej odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej

XX- Rejestr delegacji służbowych

XXI- Dokumentacja Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

XXII- Listy płac pracowników

XXIII- Wyroki sądowe, nakazy komornicze

XXIV- Zbiory informacji o pracownikach

XXV- Deklaracje uczęszczania na lekcje religii, sprzeciw dot. udziału w  zajęciach wychowania do życia w rodzinie

XXVI- Ewidencja decyzji  dyrektora szkoły

XXVII- Rejestr zaświadczeń wydanych pracownikom szkoły

XXVIII- Rejestr wypadków

XXIX- Księga druków ścisłego zarachowania

XXX- Zbiór upoważnień

XXXI- Wykaz osób przystępujących do egzaminu zewnętrznego

XXXII- Umowy zawierane z osobami fizycznymi

XXXIII- Kontrola wewnętrzna- wyniki, opracowania, protokoły, notatki

XXXIX- Dokumenty archiwalne

  1. Zbiory danych osobowych wymienione w § 2 ust.1 podlegają przetwarzaniu w sposób tradycyjny i informatyczny.

§ 3

Wykaz budynków i pomieszczeń do przetwarzania danych osobowych

  1. Dane osobowe gromadzone  i przetwarzane są w budynku Szkoły Podstawowej w Nieradzie, położonym w Michałowie przy ul. Laurowej 54; 42- 262 Poczesna.
  2. Pomieszczeniami do przetwarzania danych osobowych z użyciem sprzętu komputerowego oraz sposobem tradycyjnym( ręcznym) są;

- gabinet dyrektora

- sekretariat szkoły

- biblioteka szkolna

- pokój nauczycielski

- gabinet lekarski

- składnica akt

§ 4

Opis zdarzeń naruszających ochronę danych osobowych

  1. Rodzaje zdarzeń naruszających ochronę danych osobowych:

- Zagrożenia losowe zewnętrzne. Np. klęski żywiołowe, przerwy w zasilaniu. Ich występowanie może prowadzić do utraty integralności danych lub ich zniszczenia albo uszkodzenia infrastruktury technicznej systemu( ciągłość zostaje naruszona ale nie dochodzi do naruszenia danych osobowych.

- Zagrożenia losowe wewnętrzne, np. awarie sprzętu, niezamierzone pomyłki operatorów, błędy oprogramowania. W wyniku tego może dojść do zniszczenia danych. Może nastąpić również zakłócenie ciągłości pracy systemu i naruszenie poufności danych.

- Zagrożenia zamierzone(  świadome i celowe naruszenie poufności danych).                W  wyniku ich wystąpienia zazwyczaj nie występuje uszkodzenie infrastruktury technicznej i zakłócenie ciągłości pracy. W ramach tej kategorii zagrożeń mogą wystąpić:

* nieuprawniony dostęp do systemu z zewnątrz

* nieuprawniony dostęp do systemu z wewnątrz

* nieuprawnione przekazanie danych

* bezpośrednie zagrożenie materialnych składników np. kradzież, czy zniszczenie

2. Okoliczności zakwalifikowane jako naruszenie lub uzasadnione podejrzenie naruszenia zabezpieczenia systemu informatycznego, w którym przetwarzane są dane osobowe, to w szczególności:

- sytuacje losowe lub nieprzewidywalne oddziaływanie czynników zewnętrznych na zasoby systemu, np. wybuch gazu, pożar, zalanie pomieszczeń, uszkodzenie wskutek prowadzonych prac remontowych,

- niewłaściwe parametry środowiska, np. nadmierna wilgotność, temperatura, wstrząsy, oddziaływania pola elektromagnetycznego, przeciążenia napięcia,

- awarie sprzętu lub oprogramowania, które są celowym działaniem na potrzeby naruszenia  ochrony danych osobowych,

- pojawienie się odpowiedniego komunikatu alarmowego od części systemu, która zapewnia ochronę zasobów lub inny komunikat o podobnym znaczeniu,

- pogorszenie jakości danych w systemie  lub inne odstępstwo od stanu oczekiwanego wskazujące na zakłócenia systemu lub niepożądaną modyfikację             w systemie,

- naruszenie lub próba naruszenia integralności systemu lub bazy danych w tym systemie,

- modyfikacja danych lub zmiana w strukturze danych bez odpowiedniego upoważnienia,

- ujawnienie osobom nieuprawnionym danych osobowych lub objętych tajemnicą procedur ochrony ich przetwarzania,

- podmienienie lub zniszczenie nośników z danymi osobowymi bez odpowiedniego upoważnienia lub skasowanie w sposób niedozwolony danych osobowych,

- rażące naruszenie obowiązków w zakresie przestrzegania procedur i bezpieczeństwa informacji( np. niewylogowywanie się  przed opuszczeniem stanowiska pracy, pozostawienie danych w drukarce lub kserokopiarce, niewykonanie kopii zapasowych, prace na danych osobowych w celach prywatnych, itp.),

- nieprawidłowości w zakresie zabezpieczenia miejsc przechowywania danych osobowych, znajdujących się na dyskach, płytach CD, kartach pamięci oraz wydrukach komputerowych w formie niezabezpieczonej, tj. otwarte szafy, biurka, regały, składnica akt.

3. Szczegółowe zasady postępowania w przypadku stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych reguluje Instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych.  

  § 5

Środki techniczne i organizacyjne niezbędne dla zapewnienia poufności, integralności i rozliczalności przetwarzania danych osobowych

  1. Formy zabezpieczeń pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe:

- wszystkie pomieszczenia, w których przetwarzane są dane osobowe zamykane są na klucz, w przypadku opuszczenia przez ostatnią osobę upoważnioną do przetwarzania danych osobowych- także w godzinach pracy,

- dane osobowe przechowywane w wersji tradycyjnej, tj. papierowej lub elektronicznej( pamięć flash, płyty CD, DVD, dyskietki), po zakończeniu pracy są przechowywane w zamykanych na klucz meblach biurowych, a tam, gdzie jest to możliwe w sejfach,

- nieaktualne lub błędne wydruki zawierające dane osobowe niszczone są w niszczarkach,

- budynek, w którym są przetwarzane dane osobowe chroniony jest całodobowo przez pracowników firmy  NET SERWIS

2. Formy zabezpieczeń przed nieautoryzowanym dostępem do danych osobowych:

- podłączenie urządzenia końcowego( komputera, drukarki) do sieci komputerowej szkoły dokonywane jest przez administratora sieci,

- udostępnianie użytkownikowi zasobów sieci zawierających dane osobowe przez administratora sieci następuje na podstawie upoważnienia do przetwarzania danych osobowych,

- identyfikacja użytkowników w systemie następuje poprzez zastosowanie uwierzytelnienia,

- udostępnianie kluczy do pomieszczeń, w których przetwarzane są dane osobowe tylko osobom upoważnionym,

- ustawienie monitorów na stanowiskach pracy uniemożliwiający wgląd w dane osobowe,

- wymuszenie zmiany hasła co 30 dni

3. Formy zabezpieczeń przed utratą danych osobowych w wyniku awarii:

- ochrona przed utratą danych poprzez cykliczne wykonywanie kopii zapasowych,

- zapewnienie właściwej temperatury i wilgotności w pomieszczeniach,

- zastosowanie ochrony przeciwpożarowej poprzez umieszczenie w dostępnej odległości gaśnic,

4. Organizację ochrony danych osobowych realizuje się poprzez:

- zapoznanie każdego pracownika z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych przed dopuszczeniem do pracy,

- przeszkolenie osób w zakresie bezpiecznej obsługi urządzeń i programów związanych z przetwarzaniem danych i programów,

- kontrolowanie pomieszczeń budynku,

- prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,

- wyznaczenie administratora bezpieczeństwa informacji.