Jesteś tutaj: Start / Dokumenty szkoły / Procedury / WEWNĄTRZSZKOLNA PROCEDURA PRZYGOTOWANIA I ORGANIZACJI SPRAWDZIANU W KLASIE SZÓSTEJ
WEWNĄTRZSZKOLNA PROCEDURA PRZYGOTOWANIA I ORGANIZACJI SPRAWDZIANU W KLASIE SZÓSTEJ
WEWNĄTRZSZKOLNA PROCEDURA PRZYGOTOWANIA
I ORGANIZACJI SPRAWDZIANU
W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W NIERADZIE
I. Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz.562 z późn. zm.).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 97, pozycja 624).
- Procedury organizowania i przeprowadzania sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej obowiązujące w roku 2014/2015 powstałe we współpracy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.
II. Postępowanie z niejawnymi materiałami
- Za właściwe zabezpieczenie i ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem materiałów egzaminacyjnych – od momentu odbioru zestawów egzaminacyjnych do czasu przekazania ich po sprawdzianie – odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
- W wyjątkowych losowych przypadkach czynności, o których mowa w pkt. II. 1, wykonuje zastępca przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, który podpisuje oświadczenie w sprawie zabezpieczenia dokumentów egzaminacyjnych przed nieuprawnionym ujawnieniem.
- Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ( z dowodem tożsamości) lub zastępca przewodniczącego szkolnego zespołu ( z pisemnym upoważnieniem i dowodem tożsamości) w obecności innego członka szkolnego zespołu egzaminacyjnego kwituje odbiór pakietów z zestawami egzaminacyjnymi.
- Po otrzymaniu pakietów z materiałami egzaminacyjnymi i sprawdzeniu ich, zgodnie z instrukcją dystrybutora, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub zastępca przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego składa je w stanie nienaruszonym w szafie metalowej znajdującej się w sekretariacie szkoły.
- Pakiety z zestawami egzaminacyjnymi pozostają w zamknięciu do czasu przeprowadzenia sprawdzianu.
- Otwarcie pakietów z zestawami egzaminacyjnymi, a w przypadku sprawdzianu z języka obcego nowożytnego także z płytami CD, następuje w dniu sprawdzianu przed daną jego częścią w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli zdających. W przypadku sprawdzianu z języka obcego nowożytnego otwarcie opakowania płyty CD następuje w sali egzaminacyjnej bezpośrednio po wniesieniu do niej arkuszy egzaminacyjnych.
- Po rozdaniu arkuszy egzaminacyjnych uczniom i po zakończeniu czynności organizacyjnych wszystkie niewykorzystane oraz wadliwe arkusze egzaminacyjne umieszcza się w opisanej kopercie, którą się zakleja. Liczbę niewykorzystanych i wadliwych arkuszy, a w przypadku sprawdzianu z języka obcego nowożytnego również liczbę niewykorzystanych oraz wadliwych płyt CD, odnotowuje się w protokole w uwagach o przebiegu sprawdzianu, który przekazuje się do okręgowej komisji wraz z niewykorzystanymi i wadliwymi arkuszami.
- Bezpośrednio po zakończeniu danej części sprawdzianu następuje odbiór arkuszy egzaminacyjnych od zdających, przeliczenie, odnotowanie liczby arkuszy i ich części w protokole, oraz spakowanie i opisanie tych materiałów zgodnie z zaleceniami okręgowej komisji egzaminacyjnej oraz przekazanie ich przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
- Po zakończeniu danej części sprawdzianu przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących, sprawdza kompletność materiałów egzaminacyjnych otrzymanych z sal i przekazuje je zgodnie z instrukcją właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
- Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub upoważnieni przez niego członkowie zespołu egzaminacyjnego przekazują materiały egzaminacyjne wraz z dokumentacją do wyznaczonych przez dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej miejsc w określony przez niego sposób i w ustalonym terminie.
- Osoba przekazująca materiały egzaminacyjne wraz z dokumentacją powinna legitymować się dowodem tożsamości i upoważnieniem.
III. Terminarz realizacji zadań na dany rok szkolny
- Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapoznania rodziców(opiekunów prawnych) uczniów z możliwymi dostosowaniami warunków i form przeprowadzania sprawdzianu nie później niż do 30 września.
- Złożenie przez rodziców ( prawnych opiekunów) do dyrektora szkoły opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej w terminie do 15 października.
- Dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców(opiekunów prawnych) ucznia o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania sprawdzianu do jego dysfunkcji do 24 listopada.
- Złożenie przez rodziców ( prawnych opiekunów) do dyrektora szkoły pisemnego oświadczenia o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych uczniowi dostosowań do 28 listopada.
- Dyrektor szkoły ustala listę uczniów korzystających z dostosowania warunków i form sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych w terminie do końca października.
- Przygotowanie przez dyrektora szkoły listy uczniów przystępujących do sprawdzianu i przesłanie jej do okręgowej komisji egzaminacyjnej w terminie do 30 listopada.
- Dyrektor szkoły powołuje zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w szkole nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu.
- Dyrektor szkoły zawiera porozumienia z dyrektorami innych szkół w sprawie pozyskania innych nauczycieli do zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu nie później niż miesiąc przed terminem sprawdzianu.
- Powołanie przez dyrektora szkoły członków zespołu egzaminacyjnego oraz zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu w danej sali oraz wyznaczenie przewodniczących tych zespołów nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu.
- Członkami zespołu nadzorującego nie mogą być wychowawcy zdających oraz:
- w części pierwszej sprawdzianu – nauczyciele języka polskiego i nauczyciele matematyki;
- w części drugiej sprawdzianu – nauczyciele języka obcego nowożytnego, z którego w danej sali jest przeprowadzany sprawdzian.
- Dyrektor szkoły upoważnia do odbioru zestawów egzaminacyjnych zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego pod nieobecność przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu.
- Upoważnienie przez dyrektora szkoły do dostępu do zabezpieczonych materiałów egzaminacyjnych w dniu sprawdzianu zastępcy przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego pod nieobecność przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu.
- Upoważnienie przez dyrektora szkoły do przekazania zestawów egzaminacyjnych i dokumentacji do miejsca wskazanego przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej zastępcy przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego pod nieobecność przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu
- Wychowawca klasy VI informuje uczniów i rodziców o warunkach przebiegu sprawdzianu najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem sprawdzianu.
- Ustalenie przez dyrektora szkoły sposobu rozmieszczenia członków zespołów nadzorujących w sali egzaminacyjnej, zapewniającego kontrolowanie wszystkich uczniów, nie później niż na dwa tygodnie przed terminem sprawdzianu.
- Członkowie zespołu nadzorującego przygotowują sale oraz inne materiały potrzebne do przeprowadzenia sprawdzianu na dzień przed sprawdzianem.
- W dniu sprawdzianu dyrektor szkoły zabezpiecza materiały po zakończeniu sprawdzianu i niezwłocznie przekazuje je do okręgowej komisji egzaminacyjnej zgodnie z jej wskazówkami.
- Dyrektor szkoły przekazuje uczniom szczegółowe informacje o wynikach egzaminu(zachowując przepisy o ochronie danych osobowych) w dniu opublikowania przez OKE wyników sprawdzianu.
- W dniu zakończenia roku szkolnego dyrektor szkoły przekazuje uczniom zaświadczenia OKE o szczegółowych wynikach sprawdzianu.
IV. Zasady obiegu informacji – dokumentów
- Wychowawca klasy VI zapoznaje rodziców( prawnych opiekunów) i uczniów z „informacją dla ucznia dotyczącą przebiegu sprawdzianu”, zasadami kodowania , wypełniania kart odpowiedzi oraz z możliwymi dostosowaniami formy i warunków sprawdzianu.
- Rodzice ( prawni opiekunowie) uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ubiegający się o dostosowanie form i warunków sprawdzianu do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych przedstawić muszą dyrektorowi szkoły stosowna opinię (orzeczenie) poradni psychologiczno – pedagogicznej lub zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza.
- Rada Pedagogiczna w stosunku do ucznia, który nie posiada opinii/orzeczenia poradni bądź zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza, a w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu był objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową albo traumatyczną, może wydać pozytywną opinię stwierdzającą możliwość przystąpienia ucznia do sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.
- Stwierdzenie uprawnień dotyczących dostosowania formy i warunków sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów dokonuje rada pedagogiczna, na podstawie stosownej opinii(orzeczenia) poradni psychologiczno – pedagogicznej lub pozytywnej opinii, o której mowa w punkcie IV.5 oraz komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie możliwych dostosowań form i warunków sprawdzianu do dysfunkcji ucznia. O podjętej decyzji dyrektor szkoły informuje, w formie pisemnej, rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
- Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mają prawo złożenia do dyrektora szkoły pisemnego oświadczenia o rezygnacji z prawa do zdawania sprawdzianu w warunkach i formach dostosowanych do dysfunkcji ucznia.
- Dyrektor szkoły dostarcza dane o uczniach przystępujących do egzaminu drogą elektroniczną. Dyrektor wskazuje osobę odpowiedzialną za wprowadzenie danych do programu, nauczyciela informatyki.
- W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających uczniowi przystąpienie do sprawdzianu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami) przekazuje do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej udokumentowany wniosek o zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Podstawę wniosku o zwolnienie stanowi podanie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia do dyrektora szkoły udokumentowane odpowiednim zaświadczeniem lekarskim i złożone niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności.
- Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu z przyczyn losowych bądź zdrowotnych lub którzy przerwali/którym przerwano sprawdzian i przekazuje go do okręgowej komisji egzaminacyjnej.
- Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w szkolnej dokumentacji pozostawia następujące dokumenty:
- protokoły przebiegu części sprawdzianu z poszczególnych sal,
- oryginał wykazu zawartości przesyłki z materiałami egzaminacyjnymi dostarczonej przez dystrybutora,
- ewentualną decyzję o przerwaniu i unieważnieniu danej części sprawdzianu,
- zweryfikowane listy zdających z poszczególnych sal egzaminacyjnych,
- zbiorczy protokół przebiegu części sprawdzianu,
- protokoły przekazania/odbioru dokumentacji egzaminacyjnej zgodnego ze wskazaniami właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej
- plany sal egzaminacyjnych uwzględniające rozmieszczenie zdających, członków zespołu nadzorującego
- w terminie głównym(w kwietniu) zeszyty zadań uczniów, którzy mieli obowiązek przeniesienia odpowiedzi do zadań na karty w części pierwszej i drugiej sprawdzianu, do momentu przekazania uczniom zaświadczeń o wynikach sprawdzianu.
- Wyniki sprawdzianu w formie zaświadczenia wydanego przez okręgową komisję egzaminacyjną otrzymuje uczeń wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej. Otrzymane zaświadczenie kwituje uczeń(rodzice ucznia/prawni opiekunowie) w formie czytelnego podpisu i daty odbioru. Pokwitowanie, o którym mowa pozostaje w dokumentacji szkoły.
- Zaświadczenia uczniów, którzy nie ukończyli szkoły lub nie odebrali zaświadczeń, Dyrektor szkoły odsyła do okręgowej komisji egzaminacyjnej.
- Uczeń (rodzic ucznia/prawny opiekun) w przypadku zagubienia lub zniszczenia zaświadczenia o przystąpieniu do sprawdzianu może wystąpić do komisji okręgowej, która wydała ten dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu.
V. Przygotowanie i organizacja sprawdzianu
- Sprawdzian odbywa się dla uczniów:
- bez dysfunkcji w sali gimnastycznej,
- z dysfunkcjami w salach lekcyjnych.
- Przygotowanie sal do sprawdzianu, zgodnie z procedurami ustalonymi przez okręgową komisję egzaminacyjną, odbywa się na dzień przed terminem sprawdzianu. Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie sal są wyznaczeni przez dyrektora nauczyciele i pracownicy obsługi.
- Uczniowie wchodzą do sal wg kolejności alfabetycznej, zgodnie z listą zdających w danej sali. Każdy uczeń przed wejściem losuje numer stolika, przy którym zajmuje miejsce.
- Za przygotowanie pasków kodowych dla uczniów odpowiedzialni są przewodniczący zespołów nadzorujących sprawdzian. Przekazują paski kodowe uczniom w chwili wejścia do sali.
- W sali gimnastycznej przy stole prezydialnym zasiadają: przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zastępca przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, przewodniczący szkolnego zespołu nadzorującego, członek zespołu nadzorującego z innej szkoły oraz obserwatorzy zewnętrzni.
- W salach lekcyjnych przy stole prezydialnym zasiadają: przewodniczący szkolnego zespołu nadzorującego, członek szkolnego zespołu nadzorującego, członek zespołu nadzorującego z innej szkoły oraz obserwatorzy zewnętrzni.
- Uczeń, który zakończył pracę z zestawem przed czasem, powyższy fakt sygnalizuje poprzez podniesienie ręki, oczekuje na znak, że może podejść do wskazanego członka zespołu egzaminacyjnego. Członek zespołu nadzorującego po wykonaniu czynności zgodnie z obowiązującymi procedurami przekazuje zestaw przewodniczącemu szkolnego zespołu nadzorującego. Po przyjęciu zestawu daje sygnał uczniowi do opuszczenia sali.
- Na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę, przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi. Obowiązek ten nie dotyczy uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz korzystających z zestawów dostosowanych, tj. S-4, S-5, S-6, S-7, S-8.
- Przewodniczący zespołu nadzorującego informuje uczniów o dodatkowych 5 minutach przeznaczonych na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi po zakończeniu czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań.
- Po upływie czasu przeznaczonego na sprawdzian i dodatkowych 5 minutach, o których mowa w pkt.8., przewodniczący szkolnego zespołu nadzorującego sprawdzian informuje zdających o zakończeniu sprawdzianu, poleca zamknięcie zestawów, odłożenie ich na brzeg ławki i oczekiwanie na znak członka komisji. Dalsze czynności przebiegają zgodnie z opisem zawartym w punkcie 7 .
- Po zakończeniu danej części sprawdzianu i opuszczeniu sali przez uczniów członkowie zespołu nadzorującego w obecności przedstawiciela uczniów pakują arkusze egzaminacyjne zgodnie z procedurami CKE.
- Organizację pracy szkoły w dniach odbywania się sprawdzianu określa dyrektor szkoły nie później niż dwa tygodnie przed terminem sprawdzianu.
- Procedura obowiązuje od 01.09.2014r. wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie 11/2014/2015 z dnia 16.09.2014r.