Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

WEWNĄTRZSZKOLNA PROCEDURA PRZYGOTOWANIA I ORGANIZACJI SPRAWDZIANU W KLASIE SZÓSTEJ

WEWNĄTRZSZKOLNA PROCEDURA PRZYGOTOWANIA

 I ORGANIZACJI SPRAWDZIANU

W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W NIERADZIE

I. Podstawa prawna

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz.562 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2010 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 97, pozycja 624).
  3. Procedury organizowania i przeprowadzania sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej obowiązujące w roku 2014/2015 powstałe we współpracy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi.

II. Postępowanie z niejawnymi materiałami

  1. Za właściwe zabezpieczenie i ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem materiałów egzaminacyjnych – od momentu odbioru zestawów egzaminacyjnych do czasu przekazania ich po sprawdzianie – odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
  2. W wyjątkowych losowych przypadkach czynności, o których mowa w pkt. II. 1, wykonuje zastępca przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, który podpisuje oświadczenie w sprawie zabezpieczenia dokumentów egzaminacyjnych przed nieuprawnionym ujawnieniem.
  3. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego ( z dowodem tożsamości) lub zastępca przewodniczącego szkolnego zespołu  ( z pisemnym upoważnieniem i dowodem tożsamości) w obecności innego członka szkolnego zespołu egzaminacyjnego kwituje odbiór pakietów z zestawami egzaminacyjnymi.
  4. Po otrzymaniu pakietów z materiałami egzaminacyjnymi i sprawdzeniu ich, zgodnie z instrukcją dystrybutora, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub zastępca przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego składa je w stanie nienaruszonym w szafie metalowej znajdującej się w sekretariacie szkoły.
  5. Pakiety z zestawami egzaminacyjnymi pozostają w zamknięciu do czasu przeprowadzenia sprawdzianu.
  6. Otwarcie pakietów z zestawami egzaminacyjnymi, a w przypadku sprawdzianu z języka obcego nowożytnego także z płytami CD, następuje  w dniu sprawdzianu przed daną jego częścią w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących oraz przedstawicieli zdających. W przypadku sprawdzianu z języka obcego nowożytnego otwarcie opakowania płyty CD następuje w sali egzaminacyjnej bezpośrednio po wniesieniu do niej arkuszy egzaminacyjnych.
  7. Po rozdaniu arkuszy egzaminacyjnych uczniom i po zakończeniu czynności organizacyjnych wszystkie niewykorzystane oraz wadliwe arkusze egzaminacyjne umieszcza się w opisanej kopercie, którą się zakleja. Liczbę niewykorzystanych i wadliwych arkuszy, a w przypadku sprawdzianu z języka obcego nowożytnego również liczbę niewykorzystanych oraz wadliwych płyt CD, odnotowuje się w protokole w uwagach o przebiegu sprawdzianu, który przekazuje się do okręgowej komisji wraz z niewykorzystanymi i wadliwymi arkuszami.
  8. Bezpośrednio po zakończeniu danej części  sprawdzianu następuje odbiór arkuszy egzaminacyjnych od zdających, przeliczenie, odnotowanie liczby arkuszy i ich części w protokole, oraz spakowanie i opisanie tych materiałów zgodnie z zaleceniami okręgowej komisji egzaminacyjnej oraz przekazanie ich przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
  9. Po zakończeniu danej części sprawdzianu przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących, sprawdza kompletność materiałów egzaminacyjnych otrzymanych z sal i przekazuje je zgodnie z instrukcją właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
  10. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego lub upoważnieni przez niego członkowie  zespołu egzaminacyjnego przekazują materiały egzaminacyjne wraz z dokumentacją do wyznaczonych przez dyrektora właściwej okręgowej komisji  egzaminacyjnej miejsc w określony przez niego sposób i w ustalonym terminie.
  11. Osoba przekazująca materiały egzaminacyjne wraz z dokumentacją powinna legitymować się dowodem tożsamości i upoważnieniem.

III. Terminarz realizacji zadań na dany rok szkolny

  1. Dyrektor szkoły zobowiązany jest do zapoznania rodziców(opiekunów prawnych) uczniów z możliwymi dostosowaniami warunków i form przeprowadzania sprawdzianu nie później niż do 30 września. 
  2. Złożenie przez rodziców ( prawnych opiekunów) do dyrektora szkoły opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej w terminie do 15 października.
  3. Dyrektor szkoły informuje na piśmie rodziców(opiekunów prawnych) ucznia o dostosowaniu warunków i form przeprowadzania sprawdzianu do jego dysfunkcji do 24 listopada.
  4. Złożenie przez rodziców ( prawnych opiekunów) do dyrektora szkoły pisemnego oświadczenia o skorzystaniu lub rezygnacji z przyznanych uczniowi dostosowań do 28 listopada. 
  5. Dyrektor szkoły ustala  listę uczniów korzystających z dostosowania warunków i form sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych w terminie do końca października.
  6. Przygotowanie przez dyrektora szkoły listy uczniów przystępujących do sprawdzianu i przesłanie jej do okręgowej komisji egzaminacyjnej w terminie do 30 listopada.
  7. Dyrektor szkoły powołuje zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w szkole nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu.
  8. Dyrektor szkoły zawiera porozumienia z dyrektorami innych szkół w sprawie pozyskania innych nauczycieli do zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu nie później niż miesiąc przed terminem sprawdzianu.
  9. Powołanie przez dyrektora szkoły członków zespołu egzaminacyjnego oraz zespołów nadzorujących przebieg sprawdzianu w danej sali oraz wyznaczenie przewodniczących tych zespołów nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu.
  10. Członkami zespołu nadzorującego nie mogą być wychowawcy zdających oraz:
    • w części pierwszej sprawdzianu – nauczyciele języka polskiego i nauczyciele matematyki;
    • w części drugiej sprawdzianu – nauczyciele języka obcego nowożytnego, z którego w danej sali jest przeprowadzany sprawdzian.
  11. Dyrektor szkoły upoważnia do odbioru zestawów egzaminacyjnych zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego pod nieobecność przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu.
  12. Upoważnienie przez dyrektora szkoły do dostępu do zabezpieczonych materiałów  egzaminacyjnych w dniu sprawdzianu zastępcy przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego pod nieobecność przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu.
  13. Upoważnienie przez dyrektora szkoły do przekazania zestawów egzaminacyjnych i dokumentacji do miejsca wskazanego przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej zastępcy przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego pod nieobecność przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, nie później niż na miesiąc przed terminem sprawdzianu
  14. Wychowawca klasy VI informuje uczniów i rodziców o warunkach przebiegu sprawdzianu najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem sprawdzianu.
  15. Ustalenie przez dyrektora szkoły sposobu rozmieszczenia członków zespołów nadzorujących w sali egzaminacyjnej, zapewniającego kontrolowanie wszystkich uczniów, nie później niż na dwa tygodnie przed terminem sprawdzianu.
  16. Członkowie zespołu nadzorującego przygotowują sale oraz inne materiały potrzebne do przeprowadzenia sprawdzianu na dzień przed sprawdzianem.
  17. W dniu sprawdzianu dyrektor szkoły zabezpiecza materiały po zakończeniu sprawdzianu i niezwłocznie przekazuje je do okręgowej komisji egzaminacyjnej zgodnie z jej wskazówkami.
  18. Dyrektor szkoły przekazuje uczniom szczegółowe informacje o wynikach egzaminu(zachowując przepisy o ochronie danych osobowych) w dniu opublikowania przez OKE wyników sprawdzianu.
  19. W dniu zakończenia roku szkolnego dyrektor szkoły przekazuje uczniom zaświadczenia OKE o szczegółowych wynikach sprawdzianu.

IV. Zasady obiegu informacji – dokumentów

  1. Wychowawca klasy VI zapoznaje rodziców( prawnych opiekunów) i uczniów z „informacją dla ucznia dotyczącą przebiegu sprawdzianu”, zasadami kodowania , wypełniania kart odpowiedzi oraz z możliwymi dostosowaniami formy i warunków sprawdzianu.
  2. Rodzice ( prawni opiekunowie) uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ubiegający się o dostosowanie form i warunków sprawdzianu do ich indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych przedstawić muszą  dyrektorowi szkoły stosowna opinię (orzeczenie) poradni psychologiczno – pedagogicznej lub zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza.
  3. Rada Pedagogiczna w stosunku do ucznia, który nie posiada opinii/orzeczenia poradni bądź zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza, a w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu był objęty pomocą  psychologiczno – pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową albo traumatyczną, może wydać pozytywną opinię stwierdzającą możliwość przystąpienia ucznia do sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych.
  4. Stwierdzenie uprawnień dotyczących dostosowania formy i warunków sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów dokonuje rada pedagogiczna, na podstawie stosownej opinii(orzeczenia) poradni psychologiczno – pedagogicznej lub pozytywnej opinii, o której mowa w punkcie IV.5 oraz komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie możliwych dostosowań form i warunków sprawdzianu do dysfunkcji ucznia. O podjętej decyzji dyrektor szkoły informuje, w formie pisemnej,  rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
  5. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mają prawo złożenia do dyrektora szkoły pisemnego oświadczenia o rezygnacji z prawa do zdawania sprawdzianu w warunkach i formach dostosowanych do dysfunkcji ucznia.
  6. Dyrektor szkoły dostarcza dane o uczniach przystępujących do egzaminu drogą elektroniczną. Dyrektor wskazuje osobę odpowiedzialną za wprowadzenie danych do programu, nauczyciela informatyki.
  7. W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych uniemożliwiających uczniowi przystąpienie do sprawdzianu w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami) przekazuje do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej udokumentowany wniosek o zwolnienie ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Podstawę wniosku o zwolnienie stanowi podanie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia do dyrektora szkoły udokumentowane odpowiednim zaświadczeniem lekarskim i złożone niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności.
  8. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego sporządza wykaz uczniów, którzy nie przystąpili do sprawdzianu z przyczyn losowych bądź zdrowotnych lub którzy przerwali/którym przerwano sprawdzian i przekazuje go do okręgowej komisji egzaminacyjnej.
  9. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego w szkolnej dokumentacji pozostawia następujące dokumenty:
  1. protokoły przebiegu części sprawdzianu z poszczególnych sal,
  2. oryginał wykazu zawartości przesyłki z materiałami egzaminacyjnymi dostarczonej przez dystrybutora,
  3. ewentualną decyzję o przerwaniu i unieważnieniu danej części sprawdzianu,
  4. zweryfikowane listy zdających z poszczególnych sal egzaminacyjnych,
  5. zbiorczy protokół przebiegu części sprawdzianu,
  6. protokoły przekazania/odbioru dokumentacji egzaminacyjnej zgodnego ze wskazaniami właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej
  7. plany sal egzaminacyjnych uwzględniające rozmieszczenie zdających, członków zespołu nadzorującego
  8. w terminie głównym(w kwietniu) zeszyty zadań uczniów, którzy mieli obowiązek przeniesienia odpowiedzi do zadań na karty w części pierwszej i drugiej sprawdzianu, do momentu przekazania uczniom zaświadczeń o wynikach sprawdzianu.
  1. Wyniki sprawdzianu w formie zaświadczenia wydanego przez okręgową komisję   egzaminacyjną otrzymuje uczeń wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej. Otrzymane zaświadczenie kwituje uczeń(rodzice ucznia/prawni opiekunowie) w formie czytelnego podpisu i daty odbioru. Pokwitowanie, o którym mowa pozostaje w dokumentacji szkoły.
  2. Zaświadczenia uczniów, którzy nie ukończyli szkoły lub nie odebrali zaświadczeń, Dyrektor szkoły odsyła do okręgowej komisji egzaminacyjnej.
  3. Uczeń (rodzic ucznia/prawny opiekun) w przypadku zagubienia lub zniszczenia zaświadczenia o przystąpieniu do sprawdzianu może wystąpić do komisji okręgowej, która wydała ten dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu.

V. Przygotowanie i organizacja sprawdzianu

  1. Sprawdzian odbywa się dla uczniów:
  • bez dysfunkcji w sali gimnastycznej,
  • z dysfunkcjami w salach lekcyjnych.
  1. Przygotowanie sal do sprawdzianu, zgodnie z procedurami ustalonymi przez      okręgową komisję egzaminacyjną, odbywa się na dzień przed terminem sprawdzianu.  Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie sal są wyznaczeni przez  dyrektora nauczyciele i pracownicy obsługi.
  2. Uczniowie wchodzą do sal wg kolejności alfabetycznej, zgodnie z listą zdających w danej sali. Każdy uczeń przed wejściem losuje numer stolika, przy którym zajmuje miejsce.
  3. Za przygotowanie pasków kodowych dla uczniów odpowiedzialni są przewodniczący zespołów nadzorujących sprawdzian. Przekazują paski kodowe uczniom w chwili wejścia do sali.
  4. W sali gimnastycznej przy stole prezydialnym zasiadają: przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, zastępca przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, przewodniczący szkolnego zespołu nadzorującego, członek zespołu nadzorującego z innej szkoły oraz obserwatorzy zewnętrzni.
  5. W salach lekcyjnych przy stole prezydialnym zasiadają: przewodniczący szkolnego zespołu nadzorującego, członek szkolnego zespołu nadzorującego, członek zespołu nadzorującego z innej szkoły oraz obserwatorzy zewnętrzni.
  6. Uczeń, który zakończył pracę z zestawem przed czasem, powyższy fakt sygnalizuje poprzez podniesienie ręki, oczekuje na znak, że może podejść do wskazanego członka zespołu egzaminacyjnego. Członek zespołu nadzorującego po wykonaniu czynności zgodnie z obowiązującymi procedurami przekazuje zestaw przewodniczącemu szkolnego zespołu nadzorującego. Po przyjęciu zestawu daje sygnał uczniowi do opuszczenia sali.
  7. Na 10 minut przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę, przewodniczący zespołu nadzorującego przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi. Obowiązek ten nie dotyczy uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz korzystających z zestawów dostosowanych, tj. S-4, S-5, S-6, S-7, S-8.
  8. Przewodniczący zespołu nadzorującego informuje uczniów o dodatkowych 5 minutach przeznaczonych na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi po zakończeniu czasu przewidzianego na rozwiązanie zadań.
  9. Po upływie czasu przeznaczonego na sprawdzian i dodatkowych 5 minutach, o których mowa w pkt.8.,  przewodniczący szkolnego zespołu nadzorującego sprawdzian informuje zdających o zakończeniu sprawdzianu, poleca zamknięcie zestawów, odłożenie ich na brzeg ławki i oczekiwanie na znak członka komisji. Dalsze czynności przebiegają zgodnie z opisem zawartym w punkcie 7 .
  10. Po zakończeniu danej części sprawdzianu i opuszczeniu sali przez uczniów członkowie zespołu nadzorującego w obecności przedstawiciela uczniów pakują arkusze egzaminacyjne zgodnie z procedurami CKE.
  11. Organizację pracy szkoły w dniach odbywania się sprawdzianu określa dyrektor szkoły nie później niż dwa tygodnie przed terminem sprawdzianu.
  12.  Procedura obowiązuje od 01.09.2014r. wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie 11/2014/2015 z dnia 16.09.2014r.