Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA ORGANIZOWANIA SPACERÓW I WYCIECZEK PIESZYCH ORGANIZOWANYCH W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH

PROCEDURA ORGANIZOWANIA SPACERÓW
 I WYCIECZEK PIESZYCH
ORGANIZOWANYCH W ODDZIAŁACH PRZEDSZKOLNYCH
PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W NIERADZIE

 

 

       I.             CELE PROCEDURY

  1. Ustalanie zasad wyjść z przedszkola oraz organizacji wycieczek
  2. Przekazanie dzieciom informacji na temat celu i miejsca wyjścia/wycieczki
  3. Rozwijanie u dzieci przekonania, że aktywny wypoczynek to zdrowie.

    II.            ZAKRES PROCEDURY

Procedura dotyczy dzieci wszystkich grup przedszkolnych oraz wychowawców organizujących wycieczki i spacery w porozumieniu z rodzicami.

  1. PODSTAWA PRAWNA
  1. Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991r.  (Dz.U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. nr 6, poz. 65 ze zm).
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1150).

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ, UPOWAŻNIENIA, OBOWIĄZKI OSÓB ORGANIZUJĄCYCH SPACERY, WYCIECZKI.

Nauczyciel

1.  Organizując krótką wycieczkę lub spacer powinien rozważyć różne 
     kryteria, takie jak:

  • Wiek dzieci
  • Zainteresowania i potrzeby
  • Sprawność fizyczną, stan zdrowia
  • Stopień przygotowania do pokonywania trudności

2.  Organizując spacery i krótkie wycieczki piesze zapoznaje dzieci z
     miejscem  i celem wyjścia, aby ich obserwacje i działania były świadome

3.  Dba o właściwy dobór ubioru dzieci do warunków atmosferycznych

4.  Zapewnia właściwą organizację, tak aby osiągnąć zamierzone cele
     edukacyjne

5.  Nie dopuszcza do nadmiernego zmęczenia fizycznego dzieci

6.  Zapewnia pełne bezpieczeństwo, a w określonych sytuacjach daje
     dzieciom kontrolowane poczucie swobody

7.  Przed każdorazowym wyjściem z przedszkola na spacery, wycieczki    
     piesze, do ogrodu przedszkolnego, czy na boisko  należy wpisać się do
     zeszytu wyjść na spacery i wycieczki. 
     Notatka musi zawierać datę, grupę, liczbę dzieci, godzinę wyjścia, 
     planowany powrót i podpis nauczyciela

9.  Na jednego opiekuna wycieczki liczba dzieci nie może przekraczać 15
     uczestników. Z grupą 25 dzieci musi być minimum dwóch opiekunów

10.Na czele kolumny zawsze idzie opiekun z pierwszą parą, drugi
      nauczyciel (kierownik spaceru, wycieczki) idzie na końcu kolumny

11.Podczas spaceru, pieszej wycieczki należy zawsze maszerować prawą
      stroną chodnika i ściśle przestrzegać zasad przemieszczania się kolumny 
      przez ulicę.

Rodzice

  1. Zapewniają dzieciom odpowiednią garderobę, buty stosownie do pory
         roku.
  2. Nie odbierają z przedszkola dzieci na trasie spaceru czy wycieczki. Mogą
         je odebrać z terenu przedszkola.

Dyrektor

    W uzasadnionym przypadku, na wniosek nauczyciela organizującego
     spacer lub wycieczkę, dyrektor może zwiększyć liczbę opiekunów.

Dzieci

  1. Przestrzegają zawartych umów z nauczycielem
  2. Reagują na umówione sygnały
  3. Przestrzegają zasad prawidłowego zachowania się w miejscu publicznym
  4. Nie oddalają się od grupy, przestrzegają ustalonych zasad
         bezpieczeństwa
  5. Sygnalizują opiekunowi swoje potrzeby fizjologiczne.

    V.            MIEJSCE I CZAS PRZEPROWADZANIA KOLEJNYCH CZYNNOŚCI

  1. Nauczyciel zapoznaje dzieci z miejscem i celem spaceru, wycieczki
  2. W razie potrzeby angażuje dodatkową pomoc dla dzieci
  3. Przypomina dzieciom  przed wyjściem na spacer, wycieczkę o zasadach
         bezpieczeństwa
  4. Wpisuje się do zeszytu wyjść na spacery i wycieczki (data, grupa, liczba
         dzieci, godzina wyjścia, planowany powrót, podpis nauczyciela)
  5. Nauczyciel przed wyjściem, w trakcie spaceru i po powrocie kontroluje 
         stan liczebny grupy.
  6. Podczas spaceru, wycieczki czuwa nad bezpieczeństwem dzieci
  7. Dzieci wychodzą na spacery i wycieczki zgodnie z zaplanowanymi
         działaniami nauczyciela
  8. Nauczyciel organizuje wyjścia na świeże powietrze zgodnie z ramowym 
         planem dnia w danej grupie przedszkolnej.
  9. Obowiązkiem nauczyciela jest bezwzględna troska o zdrowie i
         bezpieczeństwo dzieci.

Załącznik nr 1

 

 

ZGODA

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ................................................................                           w organizowanych spacerach i wycieczkach w okolicy Szkoły Podstawowej
w Nieradzie. Jednocześnie zgadzam się, aby moje dziecko w pełni korzystało
ze sprzętu rekreacyjnego (plac zabaw) i boiska szkolnego.

..................................................

                                                                                                                                                                                  (podpis rodzica)