Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA WYBORU PODRĘCZNIKÓW

PROCEDURA  WYBORU PODRĘCZNIÓW

obowiązująca w Szkole Podstawowej

w Nieradzie

 

§ 1

 Celem niniejszej procedury jest wybór podręczników przez nauczycieli i określenie harmonogramu czynności związanych z opracowaniem Szkolnego zestawu podręczników oraz zadań dla dyrektora i nauczycieli w tym zakresie.

§ 2

 Procedura określa zasady postępowania podczas wyboru podręcznika do użytku szkolnego.

§ 3

  1. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania z zakresu danych zajęć edukacyjnych na danym etapie edukacyjnym, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego , opisanych w szczególności jako konkretny przedmiot. Podręcznik do kształcenia ogólnego może zawierać materiały pomocnicze przeznaczone dla ucznia, w szczególności karty pracy, zeszyty ćwiczeń i materiały multimedialne.
  2.    Podręcznik przeznaczony do edukacji wczesnoszkolnej zawiera usystematyzowaną prezentację wszystkich lub wybranych treści nauczania , w szczególności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
  3. Podręcznik przeznaczony do kształcenia ogólnego:

- jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym i językowym,

- uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,

- jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania,

- zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych treści nauczania,

- ma logiczną konstrukcję,

- zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do liczby godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na edukację wczesnoszkolną lub nauczanie danego przedmiotu,

- zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów,

- umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,

- zawiera treści zgodne z przepisami prawa,

- ma estetyczną szatę graficzną ,

- nie zawiera materiałów reklamowych innych niż informacje o publikacjach edukacyjnych.

  § 4

  1. Do przestrzegania zawartych w procedurze zasad są zobowiązani dyrektor i wszyscy nauczyciele.

§ 5

  1. W terminie do 1 czerwca każdego roku szkolnego odbywają się posiedzenia zespołów samokształceniowych, na których nauczyciele prowadzący zajęcia z danego przedmiotu ustalają zestaw podręczników dla poszczególnych zajęć edukacyjnych, który będzie obowiązywał od nowego roku szkolnego.
  2. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do sprawdzenia, czy wybrany podręcznik jest wpisany do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
  3. Nauczyciele wybierają wyłącznie podręczniki zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego.
  4. Przewodniczący zespołów samokształceniowych opracowują pisemny wykaz wybranych podręczników i składają go do dyrektora szkoły  w terminie do 5 czerwca danego roku szkolnego.
  5. W przypadku zmiany podręcznika nauczyciele dokonują oceny przydatności używanych podręczników.
  6. Dyrektor szkoły opracowuje Szkolny zestaw podręczników obowiązujący na kolejny rok szkolny.
  7. W terminie do 14 czerwca każdego roku szkolnego dyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej wykaz wybranych podręczników. Rada Pedagogiczna zgodnie ze swoim regulaminem ustala w drodze uchwały Szkolny zestaw podręczników.
  8. Dyrektor szkoły w terminie do 15 czerwca każdego roku szkolnego podaje do publicznej wiadomości wykaz podręczników, które będą obowiązywały od początku następnego roku szkolnego poprzez:

- wywieszenie wykazu podręczników na tablicy ogłoszeń dla uczniów i rodziców,

- publikacje tego wykazu na stronie internetowej szkoły,

- przekazanie każdemu uczniowi 1 egz. wykazu podręczników  dla klasy, do której będzie uczęszczał  w przyszłym roku szkolnym.

8. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę o dokonaniu zmian w szkolnym wykazie podręczników na wniosek nauczyciela. Zmiana nie może być jednak dokonana w trakcie roku szkolnego.

9. Dokumentację niniejszej procedury stanowi Szkolny zestaw podręczników, zapisy w dokumentacji zespołów przedmiotowych i w  protokole Rady Pedagogicznej.

10. Dyrektor szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.

§ 6

  1. W sprawach nieuregulowanych procedurą ostateczna decyzję podejmuje dyrektor szkoły.

§ 7

  1. Procedura wchodzi w życie z dniem podpisania powyższego zarządzenia.
  2. Niniejsza procedurę wprowadzono Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie 9/2011/2012 z dnia 26.10.2011r.