Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURA NADZORU PEDAGOGICZNEGO

PROCEDURA

NADZORU PEDAGOGICZNEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ

W NIERADZIE

 

 

  I. Podstawa prawna:

-          ustawa z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty( tekst jedn. Dz.U.z 2004r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)

-          - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej  dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego( Dz.U. z 2009r. nr 168, poz. 1324)

II. Postanowienia ogólne

  1. Procedura nadzoru pedagogicznego w Szkole Podstawowej w Nieradzie określa szczegółowe warunki i tryb sprawowania nadzoru oraz jego formy.
  2. Nadzór  pedagogiczny w szkole w stosunku do zatrudnionych nauczycieli sprawuje dyrektor szkoły.
  3. Nadzór pedagogiczny sprawowany jest w celu określenia efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz działalności statutowej szkoły i nauczycieli.

Nadzór odbywa się w trybie planowanym lub doraźnym, a wnioski ze sprawowanego nadzoru służą  planowaniu działań podnoszących jakość kształcenia oraz doskonalenia jakości pracy nauczycieli i szkoły.

III. Określenie nadzoru pedagogicznego

        Nadzór pedagogiczny polega na:

  1. Ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.
  2. Ocenianiu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli.
  3. Analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  4. Analizowaniu i ocenianiu działalności statutowej szkoły.
  5. Udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu zadań wychowawczych, opiekuńczych  i dydaktycznych.
  6. Inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
  7.  

IV. Cele nadzoru pedagogicznego

Celem nadzoru pedagogicznego w Szkole Podstawowej w Nieradzie jest:

  1. Określenie poziomu spełniania przez szkołę wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej.
  2. Zaplanowaniu i realizacji działań służących podwyższeniu jakości pracy placówki.
  3. Ocena efektów podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  4. Umożliwienie dyrektorowi wraz z nauczycielami efektywnej pracy nad poprawieniem jakości pracy szkoły poprzez dostarczanie informacji na temat tej jakości, a zwłaszcza poziomu opieki i wychowania.
  5. Kontrola przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności szkoły.
  6. Wspomaganie nauczycieli w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
  7. Dokonywanie analiz i oceny efektów działalności szkoły i zatrudnionych w niej nauczycieli.
  8. Dokonywanie oceny stanu i warunków działalności szkoły w celu podjęcia działań zmierzających do ich poprawy.
  9. Dostarczenia pełnych  informacji do planowania rozwoju szkoły i koncepcji jej pracy.
  10. Motywowanie nauczycieli do realizacji nowoczesnych i innowacyjnych programów edukacyjnych.

V. Formy nadzoru pedagogicznego

  1. Formami sprawowanego nadzoru pedagogicznego są:

-          ewaluacja,

-          kontrola,

-          wspomaganie

  1. Dyrektor szkoły w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:

a)      przeprowadza ewaluacje wewnętrzną i wykorzystuje  jej wyniki do doskonalenia jakości pracy placówki,

b)      kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej,

c)      wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności poprzez organizowanie szkoleń, narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

  1. W celu realizacji w/w zadań dyrektor szkoły w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.

VI. Ewaluacja

  1. Ewaluacja planowana jest we  współpracy z nauczycielami.
  2. Na potrzeby ewaluacji wewnętrznej dyrektor szkoły może powołać doraźne zespoły zadaniowe.
  3. Głównymi celami ewaluacji są:

-          określenie efektów programów, projektów lub działań podejmowanych lub realizowanych w szkole,

-          określenie stopnia zgodności z przyjętymi założeniami

-          poprawa jakości programów, działań, systemów i regulaminów

-          identyfikacja słabych i mocnych stron ewaluowanego obszaru,

-          podniesienie skuteczności i efektywności  działań,

-          sygnalizowanie pojawiających się problemów

-          dostarczanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji.

  1. Ewaluacja odbywa się zgodnie z przyjętym planem/harmonogramem.
  2. Plan/harmonogram ewaluacji powinien zawierać:

-          wskazanie obiektu ewaluacji,

-          określenie wskaźników określających poziom osiągnięcia  standardu jakości w określonym obszarze pracy szkoły,

-          wykaz pytań kluczowych, na które badanie daje odpowiedzi,

-          metodę, techniki oraz zastosowane narzędzia badawcze,

-          wskazanie grupy badawczej,

-          określenie terminu przeprowadzenia ewaluacji,

-          określenie terminu i rodzaju sporządzania raportu z badań wraz z oceną ewaluowanego obszaru oraz wnioskami i wskaźnikami do dalszej pracy.

  1. Badania  w zakresie ewaluacji mogą być przeprowadzone przez wyznaczony zespół, po zatwierdzeniu przez dyrektora szkoły narzędzi badawczych.
  2. Wyniki ewaluacji mogą być przedstawione w postaci raportu końcowego, który jest opracowany wg następującej struktury:

-          spis treści,

-          wprowadzenie,

-          opis zastosowanej metodologii,

-          wyniki ewaluacji,

-          wnioski do dalszej pracy,

-          aneksy i załączniki.

VII Kontrola

  1. Kontrole przestrzegania przez nauczycieli przepisów praw dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły odbywają zgodnie z harmonogramem na dany rok szkolny.
  2. Kontroli podlega: realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, przestrzeganie przez nauczycieli statutu szkoły oraz                              regulaminów opisujących prawo wewnątrzszkolne, przestrzeganie praw dziecka, zapewnienie  uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej.
  3. Plan kontroli opracowuje dyrektor szkoły.
  4. Plan kontroli zawiera: przedmiot kontroli, zakres kontroli i terminy kontroli.
  5. Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dyrektor szkoły zapoznaje  jej członków  a planem kontroli na dany rok szkolny.
  6. osoba kontrolująca dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli. Dowodem może być każda informacja, która może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczna z prawem.
  7. Dowodami, o których mowa w pkt.6 są w szczególności; dokumenty, rzeczy, oględziny oraz wyjaśnienia i oświadczenia udzielane przez kontrolowanego lub osoby biorące udział w kontroli.
  8. Kontrolujący dokumentuje przebieg i wynik czynności kontrolnych w formie pisemnej (arkusz kontroli)
  9. Kontrolujący może sporządzić notatki służbowe z zaistniałych zdarzeń w toku kontroli, które mają istotne znaczenie dla ustaleń kontroli.
  10. Arkusz kontroli sporządza się nie później niż w ciągu 14 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
  11. Wyniki kontroli zapisane w arkuszu przedstawia się osobie kontrolowanej.
VIII Wspomaganie
  1. Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań realizowane jest zgodnie z planem uwzględniającym potrzeby placówki oraz zatrudnionych w niej nauczycieli i odbywa się poprzez: organizowanie szkoleń i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczycieli i wskazywanie wniosków wynikających z obserwacji.
  2. obserwowanie zajęć odbywa się zgodnie z harmonogramem obserwacji na dany rok szkolny.
  3. obserwacja ma charakter kontrolno-oceniający lub doradczo-doskonalący.
  4. Dyrektor szkoły może również prowadzić obserwacje związaną z oceną dorobku zawodowego nauczycieli kończących staże na stopień awansu zawodowego.
  5. Obserwacje kontrolne i oceniające mają charakter działań doraźnych są nieplanowane.
  6. Dyrektor szkoły gromadzi informacje o obserwowanych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli.

IX Zadania dyrektora szkoły w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego

  1. Do zadań dyrektora  w zakresie nadzoru pedagogicznego należy:

-          opracowanie  planu nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny i zapoznanie z nim członków Rady pedagogicznej w terminie do 15 września  każdego roku szkolnego,

-          organizowanie problemowej ewaluacji wewnętrznej celem oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przez nauczycieli szkoły w odniesieniu do założonych celów, służącej doskonaleniu tych działań,

-          obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczycieli,

-          kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa oświatowego dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły przez wszystkich pracowników pedagogicznych,

-          zorganizowanie i systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły we wszystkich obszarach jej działalności (monitorowanie),

-          analizowanie i ocenianie osiągnięć  edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych oraz wymagań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego,

-          przedstawienie Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły (art.40uso),

-          wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych,

-          wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli przez: organizowanie szkoleń i narad, współpracy między nauczycielami w ramach powoływanych doraźnych zespołów zadaniowych oraz działających w szkole zespołów samokształceniowych, delegowaniu nauczycieli do udziału w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli,

-          badanie, diagnozowanie i ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły w zakresie określonym w art.33 ust. 1 pkt 1 i 2 uso.

-           

X  Postanowienia końcowe

 

  1. Procedura nadzoru pedagogicznego w Szkole Podstawowej w Nieradzie może ulec modyfikacji zgodnie ze zmianami w prawie oświatowym i prawie wewnętrznym placówki  oraz jej potrzebami.
  2. Niniejsza procedura została wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie nr 12/2011/2012 z dnia

 26 października 2011r.