PROCEDURA NADZORU PEDAGOGICZNEGO
PROCEDURA
NADZORU PEDAGOGICZNEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
W NIERADZIE
I. Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 7 września 1991r.o systemie oświaty( tekst jedn. Dz.U.z 2004r. nr 256, poz. 2572 ze zm.)
- - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego( Dz.U. z 2009r. nr 168, poz. 1324)
II. Postanowienia ogólne
- Procedura nadzoru pedagogicznego w Szkole Podstawowej w Nieradzie określa szczegółowe warunki i tryb sprawowania nadzoru oraz jego formy.
- Nadzór pedagogiczny w szkole w stosunku do zatrudnionych nauczycieli sprawuje dyrektor szkoły.
- Nadzór pedagogiczny sprawowany jest w celu określenia efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz działalności statutowej szkoły i nauczycieli.
Nadzór odbywa się w trybie planowanym lub doraźnym, a wnioski ze sprawowanego nadzoru służą planowaniu działań podnoszących jakość kształcenia oraz doskonalenia jakości pracy nauczycieli i szkoły.
III. Określenie nadzoru pedagogicznego
Nadzór pedagogiczny polega na:
- Ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.
- Ocenianiu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej nauczycieli.
- Analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
- Analizowaniu i ocenianiu działalności statutowej szkoły.
- Udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych.
- Inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
IV. Cele nadzoru pedagogicznego
Celem nadzoru pedagogicznego w Szkole Podstawowej w Nieradzie jest:
- Określenie poziomu spełniania przez szkołę wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej.
- Zaplanowaniu i realizacji działań służących podwyższeniu jakości pracy placówki.
- Ocena efektów podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Umożliwienie dyrektorowi wraz z nauczycielami efektywnej pracy nad poprawieniem jakości pracy szkoły poprzez dostarczanie informacji na temat tej jakości, a zwłaszcza poziomu opieki i wychowania.
- Kontrola przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności szkoły.
- Wspomaganie nauczycieli w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
- Dokonywanie analiz i oceny efektów działalności szkoły i zatrudnionych w niej nauczycieli.
- Dokonywanie oceny stanu i warunków działalności szkoły w celu podjęcia działań zmierzających do ich poprawy.
- Dostarczenia pełnych informacji do planowania rozwoju szkoły i koncepcji jej pracy.
- Motywowanie nauczycieli do realizacji nowoczesnych i innowacyjnych programów edukacyjnych.
V. Formy nadzoru pedagogicznego
- Formami sprawowanego nadzoru pedagogicznego są:
- ewaluacja,
- kontrola,
- wspomaganie
- Dyrektor szkoły w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
a) przeprowadza ewaluacje wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy placówki,
b) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej,
c) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności poprzez organizowanie szkoleń, narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
- W celu realizacji w/w zadań dyrektor szkoły w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
VI. Ewaluacja
- Ewaluacja planowana jest we współpracy z nauczycielami.
- Na potrzeby ewaluacji wewnętrznej dyrektor szkoły może powołać doraźne zespoły zadaniowe.
- Głównymi celami ewaluacji są:
- określenie efektów programów, projektów lub działań podejmowanych lub realizowanych w szkole,
- określenie stopnia zgodności z przyjętymi założeniami
- poprawa jakości programów, działań, systemów i regulaminów
- identyfikacja słabych i mocnych stron ewaluowanego obszaru,
- podniesienie skuteczności i efektywności działań,
- sygnalizowanie pojawiających się problemów
- dostarczanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji.
- Ewaluacja odbywa się zgodnie z przyjętym planem/harmonogramem.
- Plan/harmonogram ewaluacji powinien zawierać:
- wskazanie obiektu ewaluacji,
- określenie wskaźników określających poziom osiągnięcia standardu jakości w określonym obszarze pracy szkoły,
- wykaz pytań kluczowych, na które badanie daje odpowiedzi,
- metodę, techniki oraz zastosowane narzędzia badawcze,
- wskazanie grupy badawczej,
- określenie terminu przeprowadzenia ewaluacji,
- określenie terminu i rodzaju sporządzania raportu z badań wraz z oceną ewaluowanego obszaru oraz wnioskami i wskaźnikami do dalszej pracy.
- Badania w zakresie ewaluacji mogą być przeprowadzone przez wyznaczony zespół, po zatwierdzeniu przez dyrektora szkoły narzędzi badawczych.
- Wyniki ewaluacji mogą być przedstawione w postaci raportu końcowego, który jest opracowany wg następującej struktury:
- spis treści,
- wprowadzenie,
- opis zastosowanej metodologii,
- wyniki ewaluacji,
- wnioski do dalszej pracy,
- aneksy i załączniki.
VII Kontrola
- Kontrole przestrzegania przez nauczycieli przepisów praw dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły odbywają zgodnie z harmonogramem na dany rok szkolny.
- Kontroli podlega: realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, przestrzeganie przez nauczycieli statutu szkoły oraz regulaminów opisujących prawo wewnątrzszkolne, przestrzeganie praw dziecka, zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej.
- Plan kontroli opracowuje dyrektor szkoły.
- Plan kontroli zawiera: przedmiot kontroli, zakres kontroli i terminy kontroli.
- Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dyrektor szkoły zapoznaje jej członków a planem kontroli na dany rok szkolny.
- osoba kontrolująca dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli. Dowodem może być każda informacja, która może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczna z prawem.
- Dowodami, o których mowa w pkt.6 są w szczególności; dokumenty, rzeczy, oględziny oraz wyjaśnienia i oświadczenia udzielane przez kontrolowanego lub osoby biorące udział w kontroli.
- Kontrolujący dokumentuje przebieg i wynik czynności kontrolnych w formie pisemnej (arkusz kontroli)
- Kontrolujący może sporządzić notatki służbowe z zaistniałych zdarzeń w toku kontroli, które mają istotne znaczenie dla ustaleń kontroli.
- Arkusz kontroli sporządza się nie później niż w ciągu 14 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
- Wyniki kontroli zapisane w arkuszu przedstawia się osobie kontrolowanej.
VIII Wspomaganie
- Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań realizowane jest zgodnie z planem uwzględniającym potrzeby placówki oraz zatrudnionych w niej nauczycieli i odbywa się poprzez: organizowanie szkoleń i narad, motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego, obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczycieli i wskazywanie wniosków wynikających z obserwacji.
- obserwowanie zajęć odbywa się zgodnie z harmonogramem obserwacji na dany rok szkolny.
- obserwacja ma charakter kontrolno-oceniający lub doradczo-doskonalący.
- Dyrektor szkoły może również prowadzić obserwacje związaną z oceną dorobku zawodowego nauczycieli kończących staże na stopień awansu zawodowego.
- Obserwacje kontrolne i oceniające mają charakter działań doraźnych są nieplanowane.
- Dyrektor szkoły gromadzi informacje o obserwowanych zajęciach prowadzonych przez nauczycieli.
IX Zadania dyrektora szkoły w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego
- Do zadań dyrektora w zakresie nadzoru pedagogicznego należy:
- opracowanie planu nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny i zapoznanie z nim członków Rady pedagogicznej w terminie do 15 września każdego roku szkolnego,
- organizowanie problemowej ewaluacji wewnętrznej celem oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przez nauczycieli szkoły w odniesieniu do założonych celów, służącej doskonaleniu tych działań,
- obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
- kontrolowanie przestrzegania przepisów prawa oświatowego dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły przez wszystkich pracowników pedagogicznych,
- zorganizowanie i systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły we wszystkich obszarach jej działalności (monitorowanie),
- analizowanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem ich możliwości rozwojowych oraz wymagań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego,
- przedstawienie Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż 2 razy w roku szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły (art.40uso),
- wspomaganie nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspirowanie ich do podejmowania innowacji pedagogicznych,
- wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli przez: organizowanie szkoleń i narad, współpracy między nauczycielami w ramach powoływanych doraźnych zespołów zadaniowych oraz działających w szkole zespołów samokształceniowych, delegowaniu nauczycieli do udziału w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- badanie, diagnozowanie i ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły w zakresie określonym w art.33 ust. 1 pkt 1 i 2 uso.
-
X Postanowienia końcowe
- Procedura nadzoru pedagogicznego w Szkole Podstawowej w Nieradzie może ulec modyfikacji zgodnie ze zmianami w prawie oświatowym i prawie wewnętrznym placówki oraz jej potrzebami.
- Niniejsza procedura została wprowadzona Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Nieradzie nr 12/2011/2012 z dnia
26 października 2011r.