PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
PROCEDURA ORGANIZOWANIA
POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W NIERADZIE
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. art.(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U z dnia 7 maja 2013r., poz. 532).
- 3. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U z 2010r., Nr 228, poz. 1490).
- 4. Rozporządzenie MEN z dnia 2 sierpnia 2013r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U z 2013r., poz. 958).
- Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm).
§1
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole organizuje i nadzoruje Dyrektor.
2. Szkoła udziela i organizuje uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych przepisami prawa.
3. Każdy nauczyciel, wychowawca oraz specjalista zatrudniony w przedszkolu i w szkole ma obowiązek prowadzić działania pedagogiczne, których celem jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym ich zainteresowań i uzdolnień.
4. Nauczyciele, wychowawcy klas oraz specjaliści w przedszkolu i szkole prowadzą w szczególności:
a) w przedszkolu – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
b) w szkole – obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mająca na celu rozpoznanie u uczniów:
- trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku uczniów klas I – III szkoły podstawowej – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, lub szczególnych uzdolnień.
§2
1. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga pomocy psychologiczno- pedagogicznej nauczyciel lub specjalista informuje o tym niezwłocznie wychowawcę klasy.
2. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli, specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniem.
3.Wychowawca klasy planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy zawarte w §7 Rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2013r.; okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
4. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej ustala dyrektor szkoły biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
5. Wychowawca klasy planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej współpracuje z rodzicami ucznia, nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią lub innymi osobami, o których mowa w § 6 Rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2013r.
6. W przypadku, gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, szkole wychowawca klasy planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7. Przepisy zawarte w punktach 1 – 6 stosuje się odpowiednio do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, a przy planowaniu udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględnia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach.
§3
1. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołany zespół ( na podstawie art. 71b ust. 7. pkt 2 i 3 ustawy) ustala formy udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.
2. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej ustala dyrektor szkoły biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
3. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględnione w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym opracowanym dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zgodnie z § 5 ust.2 pkt 1, 3-5 i 7 rozporządzeń MEN z 17 listopada 2010 r.
§4
- Nauczyciele i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy.
- Nauczyciele i specjaliści opracowują indywidualne lub grupowe programy pomocy psychologiczno – pedagogicznej i dokumentują je w dziennikach zajęć.
- W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nauczyciele, specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględniają w opracowanym dla ucznia programie indywidualno – terapeutycznym wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem.
§5
- O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną informuje się rodziców ucznia.
- O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy pomocy będą realizowane dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców ucznia.
§6
- Porady, konsultacje i szkolenia prowadzą nauczyciele i specjaliści.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu i w szkole zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Procedura wchodzi w życie z dniem 1 września 2013r.