Szkoła Podstawowa w Nieradzie

42-262 Michałów

ul. Laurowa 54

Tel: (34) 327-44-88

nieradaszkola@op.pl

PROCEDURY EWAKUACJI UCZNIÓW I PRACOWNIKÓW

PROCEDURY EWAKUACJI UCZNIÓW I PRACOWNIKÓW

Z BUDYNKU SZKOLNEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ W NIERADZIE

 

I. Cel procedury.

 

II. Przedmiot i zakres stosowania.

 

III. Podstawy uruchomienia procedury- zarządzenia ewakuacji.

 

IV. Sposób ogłoszenia alarmu-sygnały alarmowe.

 

V. Przydział obowiązków i organizacja działania.

 

a) Szkolna woźna.

 

b) Sekretariat szkoły.

 

c) Dyrektor szkoły.

 

d) Wychowawcy klas- nauczyciele.

 

e) Dyżurny nauczyciel.

 

f) Pracownicy zatrudnieni w szkole.

 

g) Uczniowie .

 

VI. Ogólne zasady postępowania podczas ewakuacji.

 

VII. Procedury postępowania w przypadkach szczególnych.

 

VIII. Drogi ewakuacyjne (kierunki ewakuacji).

 

IX. Obowiązki wychowawców klas i sekretariatu szkoły.

 

X. Postanowienia końcowe.

 

XI. Podstawa prawna .

 

XII. Załączniki:

 

1. Kolejność ewakuacji.

 

2. Wykaz powiadamianych służb.

 

3. Rozmieszczenie kluczy do drzwi- punktów ewakuacji i rozmieszczenie gaśnic.

 

4. Wykaz numerów telefonów kadry kierowniczej i pracowników zatrudnionych w szkole.

 

5. Kierunki opuszczania budynku szkoły- drogi ewakuacyjne (szkic).

 

6. Miejsce ewakuacji (szkic) i rozmieszczenie osób ewakuowanych na terenie boiska szkolnego.

 

7. Wykaz osób funkcyjnych pozostających na terenie szkoły.

 

8. Wykaz osób odpowiedzialnych za wyłączenie energii elektrycznej i gazu oraz otwarcie dopływu wody do hydrantu.

 

9. Informacje dotyczące zagrożenia NSCH.

I. Cel procedury

Zapewnienie sprawnego przygotowania i przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji uczniów, dzieci z oddziałów przedszkolnych, nauczycieli i pracowników Szkoły Podstawowej w Nieradzie w sytuacji wystąpienia zagrożenia.

 

II. Przedmiot i zakres stosowania

Określa typ postępowania oraz uprawnienia i odpowiedzialność osób realizujących niezbędne działanie począwszy od stwierdzenia (możliwości wystąpienia) symptomów wskazujących na konieczność podjęcia czynności związanych z ewakuacją uczniów i nauczycieli z budynku.

 

III. Podstawy uruchomienia procedury- zarządzenia ewakuacji

1. Pożar (gdy nieskuteczna jest likwidacja pożaru podręcznymi środkami).

2. Zamach terrorystyczny (otrzymanie informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego lub innego środka niebezpiecznego).

3. Zagrożenie NSCH (jeśli czas dojścia skażonego obłoku powietrza jest większy niż 15 minut).

4. Zagrożenie katastrofą budowlaną.

5. Zagrożenie wybuchem gazu spowodowane awarią instalacji gazowej.

6. Inne.

 

IV. Sposób ogłoszenia alarmu-sygnały alarmowe

  1. Alarmowanie o zagrożeniach w budynku szkoły odbywa się w ramach wewnętrznego systemu alarmowania z wykorzystaniem

 dostępnych środków (dzwonka szkolnego, w przypadku braku energii dzwonka ręcznego).  

 

2. W każdym wypadku zagrożenia wymagającego ewakuacji kilkakrotnie powtarzamy słowny komunikat- UWAGA! PODAJĘ KOMUNIKAT. ZARZĄDZAM EWAKUACJĘ. PROSZĘ KIEROWAĆ SIĘ DO WYJŚĆ EWAKUACYJNYCH, WEDŁUG WSKAZAŃ NAUCZYCIELI A NASTĘPNIE DO PUNKTU ZBIORCZEGO oraz sygnał dźwiękowy trwający 3 minuty- trzykrotny przerywany dźwięk dzwonka, 3 sekundy przerwy.

 

3. Komunikat o ewakuacji należy słownie przekazać wszystkim osobom znajdującym się w rejonie szkoły (woźna przekazuje komunikat o ewakuacji do nauczycieli poszczególnych klas i pracowników szkoły).

 

4. Ewakuacja powinna być prowadzona w sposób zorganizowany zgodnie z ustaleniami procedury i aktualnie zaistniałą sytuacją.

ŚWIADEK NIEBEZPIECZNEGO ZDARZENIA (ODBIORCA INFORMACJI) ZOBOWIĄZANY JEST NATYCHMIAST POWIADOMIĆ SEKRETARIAT SZKOŁY

TEL: (34) 3274 488

 

 

 

V. Przydział obowiązków i organizacja działania

W sytuacjach zagrożeń pracownicy szkoły niezwłocznie informują Dyrektora Szkoły.

 

a) Woźna

W godzinach pracy szkoły- treść otrzymanej informacji (komunikatu) o zagrożeniu przekazuje do:

 

- Dyrektora szkoły

 

- Sekretariatu

 

- Wszystkich sale lekcyjnych

 

- Pokoju nauczycielskiego

 

Ø Wstrzymuje wejście na teren szkoły.

 

Ø Otwiera pozostałe drzwi ewakuacji szkoły (pomoc konserwatora szkolnego).

 

Ø Sprawdza ubikacje na parterze i niskim parterze.

 

Ø Odpowiada za wyjście na zewnątrz uczniów przebywających w szatni.

Po godzinach pracy szkoły- w pierwszej kolejności powiadamia specjalistyczne służby ratownicze- stosownie do zagrożenia, a następnie informuje o zaistniałym zdarzeniu kierownictwo szkoły.

 

b) Sekretariat szkoły

Zgodnie z decyzją Dyrektora Szkoły powiadamia:

 

Ø Służbę dyżurną Policji Tel. 997

 

Ø Służbę dyżurną PSP Tel. 998

 

Ø Pogotowie Ratunkowe Tel. 999

 

Ø Inne służby w zależności od potrzeb- załącznik nr 2.

 

Ø Nadzoruje zabezpieczenie (ewakuację) ważnego mienia, dokumentów, urządzeń, pieczęci itp.

 

c) Dyrektor szkoły

 

Ø Podejmuje decyzję w zakresie ewakuacji (pełnej lub częściowej).

 

Ø Nadzoruje przestrzeganie ustaleń zawartych w niniejszej procedurze.

 

Ø Nadzoruje uruchamianie elementów zabezpieczenia procesu ewakuacji w szczególności: transport, załadunek, ochrona dokumentacji szkoły, zabezpieczenie instalacji wodnej, gazowej i elektrycznej, otwarcie wyjść ewakuacyjnych.

Ø Wprowadza zakaz wejścia i wyjścia osób postronnych na teren szkoły.

Ø Organizuje akcję ratowniczą.

Ø Zarządza ewakuację samochodów.

Ø Określa miejsce deponowania ewakuowanego mienia.

Ø Współdziała ze specjalistycznymi służbami ratowniczymi (PSP, Policją, Pogotowiem Ratunkowym, Pogotowiem Gazowym, itp.).

 

d) Wychowawcy klas- nauczyciele

Ø Ogłaszają alarm dla uczniów.

Ø Nakazują opuszczenie budynku.

Ø Nadzorują przebieg ewakuacji uczniów.

Ø Nauczyciele świetlicy i biblioteki szkolnej ewakuują uczniów przez wyjście ewakuacyjne .

Ø Nauczyciele wychowania fizycznego sprawdzają przebieralnie WF i ewakuują uczniów przez oddzielne, własne wyjście ewakuacyjne.

Ø Nadzorują zabezpieczenie (ewakuację ważnego mienia i dokumentów).

e) Dyżurny nauczyciel, inni nauczyciele przebywający na terenie szkoły.

Ø Włączają się do akcji ratowniczo- gaśniczej.

Ø Pomagają w ewakuowaniu się osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia.

Ø Pomagają innym nauczycielom ewakuującym uczniów.

Ø Nadzorują ewakuację samochodów.

Ø Przekazują na miejsce ewakuacji informację o zakończeniu ewakuacji.

 

f) Pracownicy zatrudnieni w szkole

 

Ø W każdym z przypadków wymagających ewakuacji należy postępować zgodnie z planem ewakuacji szkoły, oraz ewakuować się drogami ewakuacyjnymi określonymi w procedurze.

 

Ø W przypadku zagrożenia lub wystąpienia skażenia chemicznego (NSCH) w zależności od zaistniałej sytuacji należy postępować zgodnie z zaleceniami (pozostać na miejscu, ewakuować się).

 

Ø Pracownicy stołówki szkolnej wyprowadzają uczniów tam obecnych przez główne wyjście ewakuacyjne.

 

g) Obowiązki uczniów w przypadku ogłoszenia nakazu ewakuacji.

Każdy uczeń przebywający w klasie na zajęciach lekcyjnych, na boisku, korytarzu, świetlicy, bibliotece lub jadalni szkolnej, po usłyszeniu sygnału alarmu ewakuacyjnego powinien bezwzględnie stosować się do poleceń nauczyciela lub pracowników szkoły w tym:

 

Ø Spakować swoje rzeczy osobiste (jeżeli czas na to pozwala).

 

Ø Zamknąć na polecenie nauczyciela wszystkie okna.

 

Ø Ustawić się w sposób uporządkowany (dwuszereg) w kierunku wyjścia z klasy.

 

Ø Na komendę nauczyciela, bez paniki, żwawym krokiem w sposób uporządkowany, udać się do wyjścia ewakuacyjnego.

 

Ø Niezwłocznie meldować nauczycielowi w przypadkach szczególnych, np.

 

- przekazać znane informacje o uczniach przebywających poza klasą (np. w toalecie),

- zgłaszać natychmiastowo przypadki zasłabnięcia, omdlenia itp.

 

Ø W przypadku zadymienia na polecenie nauczyciela poruszamy się w pozycji pochylonej lub na czworakach utrzymując kontakt z prawą ścianą. Usta i drogi oddechowe należy w miarę możliwości zasłaniać chustką zmoczoną w wodzie.

 

Ø W przypadku odcięcia dróg ewakuacyjnych należy zamknąć się w najbardziej odległej klasie i niezwłocznie w dostępny sposób informować o potrzebie ewakuacji osoby już ewakuowane.

 

Ø Bez polecenie nauczyciela nie wolno ci opuszczać miejsca punktu zbiorczego.

 

W KAŻDYM PRZYPADKU PRACOWNIK, KTÓRY JAKO OSTATNI OPUSZCZA BUDYNEK, SPRAWDZA, CZY WSZYSCY OPUŚCILI POSZCZEGÓLNE SALE ORAZ POKOJE.

VI. Ogólne zasady postępowania podczas ewakuacji

 

1. Ściśle stosować się do przekazywanych zaleceń.

 

2. Wyłączyć i zabezpieczyć wszystkie urządzenia elektryczne i gazowe.

 

3. Zakończyć pracę sprzętu komputerowego oraz zabezpieczyć dane informatyczne przed dostępem osób niepowołanych.

 

4. Przygotować do ewakuacji (zabezpieczyć) ważne wytypowane mienie, dokumenty, pieczęcie, środki finansowe itp.

 

5. Pozamykać okna.

 

6. Wytypowane osoby do działań zabezpieczających ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań.

 

7. Wszystkie osoby opuszczające szkołę powinny zabrać rzeczy osobiste i przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z postępującymi zaleceniami i udać się na wyznaczone miejsce ewakuacji.

 

8. Nie zamykać pomieszczeń.

 

9. Ludzi odciętych od dróg ewakuacji, a znajdujących się w strefie zagrożenia, należ zebrać w pomieszczeniu najbardziej oddalonym od źródła zagrożenia, powiadomić w dostępny sposób osoby znajdujące się na zewnątrz i w miarę posiadanych środków i istniejących warunków ewakuować się przy pomocy sprzętu ratowniczego przybyłych jednostek straży pożarnej lub innych jednostek ratowniczych.

 

10. Wychowawcy (nauczyciele) informują dyrektora o opuszczeniu klas przez uczniów.

 

11. Wychowawcy (nauczyciele) na miejscu ewakuacji sprawdzają obecność i przekazują informację do dyrektora.

 

12. Na miejscu ewakuacji nauczyciel i uczniowie przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji, co do powrotu i kontynuacji nauki lub jej zakończenia.

 

VII. Procedury postępowania w przypadkach szczególnych.

Przez przypadki szczególne rozumiemy sytuację, gdy nie wszystkie działania zostaną przeprowadzone w sposób zaplanowany oraz gdy wynikną dodatkowe, nieprzewidziane komplikacje.

Przykłady:

1. W trakcie ewakuacji jedna z osób zasłabła i niezauważona przez pozostałych uczniów pozostała w budynku. Brak ucznia został dostrzeżony w trakcie ponownego przeliczania na boisku szkolnym.

Działanie:

- Zgłoszenie faktu dowódcy akcji ratowniczo- gaśniczej z podaniem prawdopodobnej lokalizacji poszkodowanego. Postawienie w stan gotowości doraźnej pierwszej pomocy lub (w przypadku konieczności) pogotowia ratunkowego.

2. Uzyskano informację o uczniu (uczniach) przebywających w budynku (np. w toalecie)

Działanie: - Zgłoszenie faktu dowódcy akcji ratowniczo-gaśniczej z podaniem prawdopodobnego

miejsca przebywania ucznia (uczniów).

3. Wystąpiła niemożność skontaktowania się z pracownikiem obsługi technicznej- główne zasilanie elektryczne nie zostało wyłączone.          Działanie: - Zgłoszenie faktu dowódcy akcji ratowniczo-gaśniczej z podaniem dokładnej lokalizacji głównego wyłącznika elektrycznego.

 

4. Nastąpiło odcięcie dróg ewakuacyjnych z powodu znacznego zadymienia korytarza.                                                                                      Działanie: - Pozostać w sali lekcyjnej zamykając drzwi i okna i oczekiwać na przybycie pomocy. W sposób widoczny i wyraźny sygnalizować o miejscu swojego pobytu. Zachować spokój, unikać paniki.

 

VIII. Drogi ewakuacyjne (kierunki ewakuacji).

W pierwszej kolejności należy ewakuować osoby z tych pomieszczeń w których powstał pożar (lub wystąpiło zagrożenie) lub które znajdują się na drodze rozprzestrzeniania się ognia oraz pomieszczeń w których wyjście lub dotarcie do bezpiecznych dróg ewakuacji może zostać odcięte przez pożar lub zadymienie.

Ewakuacja uczniów (pracowników szkoły) odbywa się zgodnie z następującym planem, stanowiącym załącznik 5:

 

Ø z piętra (……………………..

 

 

Ø z parteru (…………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IX. Obowiązki wychowawców klas i sekretariatu szkoły

Ø Opracować wewnętrzną procedurę uwzględniającą własne potrzeby i uwarunkowanie w szczególności w zakresie zabezpieczenia dokumentów (dzienników postępowania w przypadku pozostania uczniów w pomieszczeniach szkoły).

 

Ø Posiadać wykaz ważnych dokumentów, urządzeń, pieczęci itp., które mają być zabezpieczone (ewakuowane).

 

Ø Posiadać przygotowane pojemniki na dokumenty, pieczęci itp.

 

Ø Przeszkolić uczniów w zakresie organizacji, przebiegu ewakuacji.

 

Ø Przeprowadzić próbą ewakuację klas w ramach godzin wychowawczych.

 

X. Postanowienia końcowe

 

Ø Wyznaczyć nauczycieli regulujących ruchem, zabezpieczających dokumenty, ważne mienie itp. (załącznik 7).

 

Ø Na terenie szkoły do czasu otrzymania innych dyspozycji pozostaje konserwator szkoły oraz wyznaczone osoby funkcyjne.

 

Ø Istnieje możliwość dokonywania zmian w niniejszej procedurze.

 

XI. Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 117, poz. 984, z 2003r. Dz.U. Nr 52, poz. 452 i z 2004 r. Dz. U. Nr 96 poz.957.
  1. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie ochrony pożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 80, poz. 563).
  1.  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2005 r. w sprawie szczegółowego działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, Szefów Obrony Cywilnej województw, powiatów i g

ZAŁĄCZNIK 1

KOLEJNOŚĆ EWAKUACJI

1. Jeśli zagrożenie powstało w czasie lekcji

 

a) parter -

 

b) piętro –

 

c) sala gimnastyczna -

 

d) oddziały przedszkolne-

 

2. Jeśli zagrożenie powstało w czasie przerwy

 

a) Nauczyciele przebywający w stołówce szkolnej i pracownicy kuchni wyprowadzają dzieci przez drzwi wejściowe do stołówki a następnie wyjście ewakuacyjne główne szkoły.

 

b) Nauczyciele będący na dyżurze pełnią rolę osób porządkowych kierujących uczniów do wyjść i pilnują porządku na schodach zapobiegając tłumnemu schodzeniu.

 

c) Nauczyciele pełniący dyżur na boisku zabezpieczają wejście do szkoły przez ewentualnym wbieganiem uczniów do budynku i kierują uczniów do punktu zbiorczego.

 

d) Inni nauczyciele znajdujący się na terenie szkoły pomagają w ewakuacji uczniów.

ZAŁĄCZNIK 2

 

WYKAZ POWIADAMIANYCH SŁUŻB

STRAŻ POŻARNA TEL. 998

POLICJA TEL. 997 POGOTOWIE RATUNKOWE TEL. 998

POGOTOWIE GAZOWE TEL. 992

POGOTOWIE GAZOWE – CZĘSTOCHOWA  TEL. (34) 992

POGOTOWIE ENERGETYCZNE - CZĘSTOCHOWA TEL. (34) 991; (34) 364-85-15

POGOTOWIE WODOCIĄGOWE – CZESTOCHOWA  TEL. 994 (czynne całą dobę)    (34) 377-33-66; (34) 377-33-55;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 3

1. ROZMIESZCZENIE KLUCZY DO DRZWI I PUNKTÓW EWAKUACJI.

 

a) Drzwi główne 

b) Drzwi boczne 

c) Własne wyjście ewakuacyjne sal gimnastycznych

d) Drzwi do kuchni 

 

2. ROZMIESZCZENIE GAŚNIC

 

- piętro

 

- parter 

 

- magazyny kuchenne

 

ZAŁĄCZNIK 4

Wykaz  numerów telefonów kadry kierowniczej i pracowników zatrudnionych w szkole

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 5

Kierunki ewakuacji szkoły – drogi ewakuacyjne (szkic)

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 6

 Miejsce ewakuacji (szkic) i rozmieszczenie osób  ewakuowanych na terenie boiska szkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 7

 

WYKAZ OSÓB FUNKCYJNYCH POZOSTAJĄCYCH NA TERENIE SZKOŁY.

 

Ø Dyrektor Szkoły

 

Ø Szkolna woźna

 

Ø Szkolny konserwator

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 8

 

WYKAZ OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA WYŁĄCZENIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ I GAZU ORAZ OTWARCIE DOPŁYWU WODY DO HYDRANTU.

Ø Szkolny konserwator

ZAŁĄCZNIK 9

 

INFORMACJE DOTYCZĄCE ZAGROŻENIA NSCH

UWOLNIENIE NIEBEZPIECZNYCH SUBSTANCJI CHEMICZNYCH

 

Sygnał alarmu o skażeniach środkami chemicznymi lub biologicznymi nadawany jest: za pomocą syren (przez 3 minuty przerywany dźwięk - 10 sekund głos syreny, 25 sekund przerwy, 10 sekund syrena, 15 sekund przerwy...), za pośrednictwem radia, telewizji i radiowęzłów lub pojazdów wyposażonych w megafony.

Niebezpieczne substancje chemiczne (NSCH) to wszystkie środki, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, zwierząt oraz powodować skażenie środowiska (np. chlor, amoniak, itp.).

Wiedz, że możesz być narażony na działanie tych substancji toksycznych poprzez:

 

- wdychanie ich,

 

- spożywanie skażonego jedzenia, wody, lekarstw, itp.,

 

- dotykanie lub wchodzenie w jakikolwiek inny kontakt ze skażonymi rzeczami.

 

Najczęstszą przyczyną uwolnień niebezpiecznych środków chemicznych (NSCH) są:

 

- awarie i katastrofy w obiektach przemysłowych,

 

- wypadki cystern kolejowych oraz autocystern,

 

- rozszczelnienia rurociągów przemysłowych,

 

- katastrofy morskich tankowców i chemikaliowców.

 

Może się wielokrotnie zdarzyć, że nie będziesz w stanie zobaczyć lub wyczuć niczego nietypowego. Możesz także znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie zdarzenia i nie zdawać sobie sprawy z niebezpieczeństwa. Gdy zauważysz ludzi wymiotujących, w konwulsjach lub zdezorientowanych - natychmiast opuść to miejsce i szukaj pomocy medycznej.

Gdy znajdujesz się na dworze, sprawdź kierunek wiatru i ewakuuj się z zagrożonego terenu - kierując się prostopadle do kierunku wiatru.

Jeżeli jesteś świadkiem zdarzenia z udziałem NSCH powiadom natychmiast w jakikolwiek sposób straż pożarną ( tel. 998), policję ( tel. 997).

 

Podaj istotne dane:

 

- miejsce zdarzenia,

 

- charakter zdarzenia,

 

- swoje dane.

 

Pamiętaj:

 

- chroń swoje drogi oddechowe - w tym celu wykonaj filtr ochronny z dostępnych Ci materiałów (zwilżona w wodzie lub wodnym roztworze sody oczyszczonej chusteczka, szalik, ręcznik, itp.) i osłoń nim drogi oddechowe,

 

- jeśli jesteś w samochodzie - zamknij okna, włącz radio i wentylację wewnętrzną - staraj się jak najszybciej opuścić strefę skażoną,

 

- stosuj się do poleceń służb ratowniczych lub komunikatów, przekazywanych przez lokalne środki przekazu- radio, TV, megafony,

 

- jeśli przebywałeś w strefie skażonej, zdejmij ubranie, które uległo zanieczyszczeniu i zmień je na czyste oraz dużą ilością czystej wody przemyj oczy, usta, nos i weź prysznic.

 

- jeśli jesteś w pomieszczeniu zamkniętym - włącz radio lub telewizor na programy lokalne i stosuj się ściśle do poleceń wydawanych przez lokalne władze (służby ratownicze),

 

- uszczelnij wszystkie otwory okienne, wentylacyjne i drzwi - oklejając je taśmą klejącą, okładając rulonami z mokrych ręczników, prześcieradeł, itp.,

 

- oddychaj przez maseczkę wykonaną z gazy, waty, ręcznika, itp.

 

- zadbaj o bezpieczeństwo swoich podopiecznych (dzieci, osób niepełnosprawnych, zwierząt domowych),

 

- pozostań wewnątrz budynku przy zamkniętych drzwiach i oknach (w przypadku gdy istnieje niebezpieczeństwo skażenia chlorem - udaj się na wyższe kondygnacje, w przypadku amoniaku - kieruj się na niższe kondygnacje),

 

- powiadom o zagrożeniu najbliższe otoczenie,

 

- wyłącz urządzenia elektryczne i gazowe z otwartym ogniem,

 

- nie jedz i nie pij płynów, które mogły ulec skażeniu.

 

Jeśli jesteś w miejscu, gdzie nastąpiła awaria – wykonuj polecenia służb ratowniczych, podporządkowanych i obrony cywilnej.

Jeśli jesteś w mieszkaniu:

 

- Uszczelnij okna pomieszczenia, w którym się znajdujesz mokrą tkaniną.

 

- Przygotuj wilgotne tampony na usta i nos do ochrony dróg oddechowych (najlepiej zwilżyć je wodnym roztworem sody oczyszczonej).

 

- Nie opuszczaj mieszkania do czasu przybycia służb ratowniczych.

 

Zapamiętaj

Pojazdy samochodowe przewożące substancje niebezpieczne są oznakowane pomarańczowymi prostokątnymi tablicami z czarnymi napisami cyfrowymi, oznaczającymi rodzaj substancji niebezpiecznej wg międzynarodowych oznaczeń, umieszczonymi z tyłu i przodu pojazdu w następujący sposób: np. benzyny – paliwa silnikowe:

- Nr rozpoznawczy niebezpieczeństwa

- Nr substancji wg wykazu ONZ.